Etsin kirjoja, joissa kerrotaan muun kuin länsimaisen miehen kertomana esim. yhteiskunnallisista asioista ja historiasta. Haluaisin, että kirja/kirjat olisivat…

Kysytty

Hei! Etsin kirjoja, joissa kerrotaan muun kuin länsimaisen miehen kertomana esim. yhteiskunnallisista asioista ja historiasta. Haluaisin, että kirja/kirjat olisivat kirjoitettuja niitä koskevien näkökulmasta. Esimerkiksi Amerikan orjista, orjuudesta ja sen vaikutuksista olisi mielestäni mielenkiintoisempaa kuulla orjien jälkeläiseltä. Olen kiinnostunut kaikenlaisesta historiasta ympäri maailmaa erityisesti Afrikka, Amerikka ja Lähi-Itä, joten jos tulee mieleen tällaisia kirjoja, kuulisin niistä mielelläni.

Vastaus

Vastattu

Hei,

tässä toiveittesi mukaista listaa. Verkkokirjastosta, kirjan teostiedoista, näet lisää kirjan sisällöstä. Toivottavasti listasta on sinulle hyötyä.

Adébáyò, Ayòbámi: Älä mene pois. Kertomus Nigeriasta ja pariskunnan toivottomalta tuntuvista yrityksistä saada lapsi ja miten muut suhtautuvat asiaan.

Abulhawa Susan: Jeninin aamut ja Sininen välissä taivaan ja veden

Coates, Ta-Nehisi: Vesitanssija

Douglass, Frederick: Amerikkalaisen orjan omaelämäkerta

Faye, Gaël: Pienen pieni maa, joka omaelämänkerrallinen tarina Burundista,

Haley, Alex: Juuret

Haydari, Morsal: Mykkä ; Afganistaniin sijoittuva kehitysromaani pienen pojan elämästä mm. hengellisen väkivallan alaisena.

Mernissi, Fatima: Unelma vapaudesta : lapsuuteni haaremissa (elämäkertateos naisen asemasta muslimikulttuurissa Marokossa)

Papalagit on saksalaisen Erich Scheurmannin kirjoittama. Kuuluu samanlaisiin väärennöksiin kuin Albinonin Adagio.

Sergejeff, Andrei: Afganistanin historia: Silkkitietä kulttuurien risteykseen

Sergejeff, Andrei : Egyptin historia: Kleopatran ajasta arabikevääseen

Tuiavii: Papalagit : samoalaispäällikkö Tuiavii valkoisen miehen maailmassa

Han, kang : Vegetaristi ja Ihmisen teot ( Etelä-Korea)

Thúy, Kim : Ru ja toinen kirja Vi (Vietnam )

Lahiri, Jhumpa : Tulvaniitty ( Intia )

Murata, Sayaka, : Lähikaupan nainen ( Japani )

Yaa Gyasi: Matkalla kotiin (romaani ghanalaisten orjien ja heidän jälkeläistensä historiasta)

Arundhati Roy: Joutavuuksien jumala ja Äärimmäisen onnen ministeriö (käsittelevät mm. Intian historiaa ja kastijakoa)

Chimamanda Ngozi Adichien romaanit, etenkin Kotiinpalaajat (pääosassa kaksi nigerialaista siirtolaista Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa)

Akwaeke Emezi: Vivek Ojin kuolema (sijoittuu vuosituhannen vaihteen Nigeriaan ja käsittelee mm. Nigeriassa asuvia ulkomaalaisia)

Anna Burns: Maitomies (käsittelee etäännytetysti Pohjois-Irlannin lähihistoriaa)