Etsin kirjaa nimeltä "Maailman kaikki kadonneet kulta-aarteet" tai "Kaikki kadonneet kulta-aarteet" kirjoittajaa en muista, mutta kyseinen kirja oli joskus 70…

Kysytty

Etsin kirjaa nimeltä "Maailman kaikki kadonneet kulta-aarteet" tai "Kaikki kadonneet kulta-aarteet" kirjoittajaa en muista,
mutta kyseinen kirja oli joskus 70-80 luvulla ainakin Porin kaupunginkirjastossa lainattavissa, mutta katosi sieltä myöhemmin. Kirjassa kerrottiin maailman eri puolilla kadonneista kultä-aarteista, jotka perustuivat joko perinnetietoihin, historiallisiin tietoihin, tarinoihin, arkistoituihin tietoihin tai silminnäkijäkertomuksiin. Ideana oli kuitenkin, että aarre oli löydetty, tai ollut olemassa, mutta kadonnut ajan saatossa. Kertomukset olivat Temppeliritareiden ja Niebelungen aarteista aina kapteeni Kidd:in ja Mayojen kadonneisiin aarteisiin asti. Kirja oli alunperin ulkomainen ja suomennettu. Onko tarkempaa tietoa mikä kirja ja kuka on kirjoittanut ja mahtaako kirjaa olla vielä jostain kirjastosta löydettävissä? Kaksikymmentä vuotta sittten netistä löytyi vielä kirjasta jotain tietoa, mutta nyt en enää löydä.

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja lienee Janusz Piekalkiewiczin Kadonneen kullan jäljillä (Karisto, 1972). Vuonna 1991 siitä otettiin toinen painos ja kirjaa onkin yhä verrattain vaivattomasti saatavissa kirjastoista eri puolilta Suomea - mistään kadonneesta kirja-aarteesta ei siis ole kysymys.