Otsikko
Etsin innostavaa kirjallisuutta 10- vuotiaalle pojalleni. Yhdessä ja erikseen on luettu, itse hän on lukenut Maukkaa ja Väykkää, ja Isämies kirjat on…

Kysytty

Hei, etsin innostavaa kirjallisuutta 10- vuotiaalle pojalleni.
Yhdessä ja erikseen on luettu, itse hän on lukenut Maukkaa ja Väykkää, ja Isämies kirjat on huvittaneet. Ääneen eli yhdessä on luettu : Taru sormusten herra, Astrid Lindgreniä, Roald Dahlia. Malamanteri -sarja ja Helmenkalastaja- sarja. Supermarsut, Ella kirjat. Aika monet ehdotukset mitä kirjastosta tuon ei kuitenkaan innosta itse lukemaan vaikka mielellään kuunteleekin.

Nyt yksi päivä kun luin hesarista Titan- sukellusveneestä siellä oli myös artikkeli, tosijuttu siis, postilaitoksen sukellusveneonnettomuudesta oliko Usa:sta vai Kanadasta, 70 -luvulta. Tarinalla oli onnellinen loppu mutta tapahtumat olivat jänniä ja kiehtovia. Tämän artikkelin poitsu imi innokkaasti ja sanoikin että lukisi mielellään samanlaista.Tästä sitten tuli mieleen että mitä sellaista kirjallisuutta löytyisi, tosielämän seikkailua, vaarallisia tilanteita mutta mielellään ei superahdistavia loppuja. Historiaa? Amelie Earhardtin lennot yms.. historiaa mutta elävästi kerrottuna?
Muistin myös että itse luin, en muista minkä ikäisenä, innokkaasti mummini valittujen palojen "tapahtui tosielämässä" juttuja, juuri jännitystä ja täpäriä selviytymisiä! Kiitos suuresti jos pystytte vinkkaamaan jotain sopivaa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kaltaista kirjallisuutta löytyy paljonkin, erilaisia onnettomuuksista ja luonnonkatastrofeista selviytyneiden kokemuksia, vuorikiipeilijöiden ja naparetkeilijöiden ynnä muiden äärioloihin joutuneiden tarinoita. Enemmän kyseistä lajityyppiä löytyy englanniksi kuin suomeksi ja suurin osa on toki aikuisille suunnattua. Mutta lapsesta toki riippuu (ja myös kirjasta) millaista jaksaa lukea tai kuunnella ja mikä on sitten liian jännää. Mutta laitan tähän muutamia kollegoiden kanssa mietittyjä suomenkielisiä vinkkejä mahdollisesti sopivista teoksista ja voithan itse vaikka vielä selailla hieman kirjoja ennen kuin tarjoat 10-vuotiaalle, että ovatko liian jänniä vai juuri sopivia hänelle!

Pia Strömstad & Trond Bredesen: 10 suurta seikkailijaa (Art House, 2019)
Lapsille suunnattu teos, joissa kerrotaan 10 suuren seikkailijan, kuten lentäjä Amelia Earhartin, naparetkeilijä Fridtjof Nansenin, gorillatutkija Dian Fosseyn ja tutkimusmatkailija Thor Heyerdahlin tarina.

Ollestad, Norman: Myrskyn silmästä. Selviytyjän tarina (WSOY, 2009)
Tositarina 11-vuotiaasta Normanista, joka joutuu pienlentokoneonnettomuuteen isänsä kanssa ja omin neuvoin selviää koneen hylystä ulos ja kulkee vaikeakulkuisessa maastossa hakemaan apua.

Elomaa, Johanna: Sukellus valoon. Mikko Paasi ja uskomaton pelastusoperaatio (Otava, 2018)
Mikko Paasi oli yksi sukeltajista, jotka osallistuivat luolaan loukkuun jääneen thaimaalaisen jalkapallojoukkueen pelastamiseen.

Miikkulainen, Janne: Tsunami!
Janne Miikkulainen kertoo omasta näkökulmastaan vuoden 2004 tsunamin jälkeisestä pelastusoperaatiosta, johon hän sukellusyrittäjänä osallistui.

Philbrick, Nathaniel: Kamppailu merta vastaan (Tammi, 2015)
Tositapahtumiin perustuva selviytymistarina 1800-luvulta. Hurjistunut kaskelotti upottaa valaanpyyntialuksen ja miehistö jää ajelehtimaan pelastusveneillä merelle. Kahdestakymmenestä miehestä vain kahdeksan selviytyy hengissä. Tämä voi olla 10-vuotiaalle vielä vähän hurja, sisältää muun muassa kannibalismia jne. Myös historiallinen konteksti yksityiskohtineen ja taustoituksineen voi olla raskaampaa lukea. Mutta ehkä vähän myöhemmin tämäkin voi kiinnostaa!

Pirhonen, Olli: Maailmanvalloittajat (Docendo, 2011)
Teos sisältää muun muassa vuorikiipeilijä Veikka Gustafssonin kokemuksia Mount Everestin ja Kachenjungavuoren valloittamisesta hengenvaarallisissa olosuhteissa, sekä  purjehtija Thomas Johnsonin kertomuksen maailmanympäryspurjehduskilpailusta, joka osoittautui varsinaiseksi selviytymistaisteluksi.

Myös esimerkiksi Guinnessin suuri ennätyskirja eri vuosilta tarjoaa kaikenlaisia kiinnostavia ja hurjiakin pikkutarinoita ja tietoa, näitä voi myös kokeilla. Lukeminen on ainakin helppoa kun voi lukea sieltä täältä vaikka yhden jutun illassa!

Jos fiktiiviset kirjat selviytymisestä ja äärioloista kiinnostavat, niin 10-vuotiaalle saattaisi upota myös esimerkiksi tämä lapsille ja nuorille suunnattu klassikkoteos, mutta kannattaa tämäkin selailla etukäteen että onko vielä liian hurja:

William Golding: Kärpästen herra (useita eri painoksia)
Toisen maailman sodan aikana joukko englantilaisia koulupoikia joutuvat pelastautumaan alas ammutusta lentokoneesta autiolle Tyynenmeren saarelle, jossa alkaa kamppailu selviytymisestä.