Etsin hiljattain sinkkuutta, siis parisuhteettomuutta, koskevia kirjoja. Hakusana "sinkku" tuotti hirveästi osumia, mutta suurin osa osumista viittasi…

Kysytty

Etsin hiljattain sinkkuutta, siis parisuhteettomuutta, koskevia kirjoja. Hakusana "sinkku" tuotti hirveästi osumia, mutta suurin osa osumista viittasi musiikkisinkkuihin. Onko todella näin, että sama hakusana "sinkku" viittaa sekä musiikkisinkkuihin että ihmissinkkuihin? Voisiko ihmisiin viittaava hakusana olla vaikka "sinkkuus"? Toinen asia mihin törmäsin oli, että ns. ihmissinkkuus oli laitettu hakusanaksi vain harvoihin sinkkuutta käsitteleviin kirjoihin. Löysin myöhemmin paljon sinkkukirjoja, joita Helmet-kirjastoissakin on, mutta Helmet-järjestelmä ei yhdistä kyseisiä kirjoja kyseiseen hakusanaan. Voisiko tätä asiaa kehittää, jotta ihmiset löytäisivät helpommin ja kattavammin sinkkuutta käsitteleviä kirjoja? Otatteko vastaan ehdotuksia kirjoista, joihin voisi lisätä kyseisen hakusanan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinkkukirjojen haun epämääräiset tulokset johtuvat asiasanoituksen kehittymisestä.
Tällä hetkellä oikea termi hakea näitä kirjoja on ”sinkut”. Aikaisemmin on käytetty termiä
”yksineläjät” ja ”naimattomuus”. Näitä käytetään osin myös sinkkukirjojen kuvailussa.
Taannehtivaa asiasanoitusta ei aina ole tehty. Eli näilläkin sanoilla kannattaa hakea, vanhemmat kirjat löytyvät siten.
Haku kannattaa Helmetissä tehdä Tarkennetun haun puolella. Ensimmäiselle riville hakusana, esim. sinkut
Ja valikoista voi valita Aineistoksi kirja ja Kokoelmaksi tietokirjat tai kaunokirjat.
Voit mielellään lähettää ehdotuksia kirjoista joista puuttuu asiasana Helmet palautteen kautta, joka löytyy sivuston alalaidasta.

0 ääntä

Kommentit

Jos haluat tarkistaa/varmistaa, että käytät varmasti asiasanaa oikeassa muodossa, kannattaa tutustua Yleiseen suomalaiseen asiasanastoon osoitteessa http://finto.fi/ysa/fi/