Etsin epätoivoisesti lapsuuteni kirjaa, josta minulla on vain vähän muistikuvia. Kirja on käännöskirja joko USA:sta tai Australiasta ja kirjaan liittyy jokin…

Kysytty

Hei!
Etsin epätoivoisesti lapsuuteni kirjaa, josta minulla on vain vähän muistikuvia. Kirja on käännöskirja joko USA:sta tai Australiasta ja kirjaan liittyy jokin erikoinen eläin, luultavasti pesukarhu tai opossumi tms. Päähenkilö on yksinäinen poika, joka kirjan alussa (ehkä...) pelastaa ko. eläimen joutumasta auton alle ja kuljettaa sitä sitten mukanaan. Pojan perheestä muistan äidin, joka tilaa postimyynistä suomalaista purukumia, jonka luvataan pitävän hampaat terveinä. Uskoisin, että kirja oli suunnattu teini-ikäisille.
Hyvin hataraa, tiedän, mutta silti uskaltaudun kysymään: löytäisittekö teoksen jälleen luettavakseni? Muistan lukeneeni tämän(kin) useita kertoja ja se oli tuolloin (ehkä 70- ja 80-lukujen vaihteessa) mielestäni aivan loistava opus.
Kiitos avustanne jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täydellisesti kuvaustasi vastaavaa kirjaa en ole ainakaan toistaiseksi löytänyt. Kuvauksesi alkua vastaa esimerkiksi Sterling Northin Pikku Rascal, jossa yksinäinen ja äitinsä menettänyt poika pelastaa pesukarhun, josta tulee hänen ystävänsä. Tapahtumapaikkana on Yhdysvaltain maaseutu.

Kirja on kuitenkin kirjoitettu jo 1960-luvulla ja se sijoittuu ensimmäisen maailmansodan aikaan, joten siinä ei kerrota xylitolista eikä postimyynnistä. Lisäksi pojan äiti on kuollut.

http://luettelo.helmet.fi/record=b1432239