Otsikko
Etsin elokuvia, joissa puvustus, lavastus ja ihmisten ajatukset/maailmankuva ovat kulttuurihistoriallisesti mahdollisimman autenttiset seuraavilta aikakausilta…

Kysytty

Etsin elokuvia, joissa puvustus, lavastus ja ihmisten ajatukset/maailmankuva ovat kulttuurihistoriallisesti mahdollisimman autenttiset seuraavilta aikakausilta: antiikki (sekä Kreikka että Rooma), keskiaika, renessanssi ja barokki. En etsi dokumentteja. Kansanopiston kirjoittajalinjan opetukseen kurssille "kirjallisuuden tyylisuunnat". Mielessä on tällä hetkellä "Ruusun nimi" ja "Linnake".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on hyvin laaja-alainen ja tässä on joitain esimerkkejä aihepiiriin liittyvistä videoista ja olet jo löytänyt lähteeksi hyviä elokuvia itsekin. Lähikirjastostasi löytyy varmaan hyviä hakuteoksia, joista saat lisätietoa elokuvista, esimerkisi: Bagh, Peter von Nimeke: Elokuvan historia Otava, 1998 ja Salmi, Hannu: Elokuva ja historia, 1993.

Lisäksi kirjastoissa on käytettävissä Aleksi-tietokanta, jossa on tietoa kotimaisista aikakauslehtiartikkeleista, tässä pari artikkelia:
Salmi, Hannu Spektaakkeli monumenttina : historiallisuuden merkkejä 50- ja 60-luvun antiikkispektaakkeleissa. Filmihullu Julkaisuvuosi 1996 ; 5 ; 10-15.
Salmi, Hannu: Musiikin eeppinen ekspansio : musiikki ja historiallisuuden vaikutelma Hollywoodin antiikkispektaakkeleissa Lähikuva 1996 ; 2 ; 31-45, 84.

Hannu Salmen artikkeleita on myös Internetissä, esimerkiksi http://users.utu.fi/hansalmi/color.html missä kerrotaan erityisesti Hollywoodin historiallisista spektaakkeli-elokuvista, sekä http://www.tsv.fi/ttapaht/985/salmi.htm .

Aiheessasi kannattaisi varmaan kääntyä myös Suomen elokuva-arkiston kirjaston puoleen. http://www.sea.fi/kirjasto/

Lopuksi muutamia ehdotuksia tällaisista elokuvista:
Le Roy: Quo vadis (Rooma)
Wyler: Ben Hur (Rooma)
Kubrick: Spartacus (Rooma)
Reed: Tuska ja hurmio (renessanssi)