Etsin artikkeleita tai toimitettuja teoksia, joissa ilmenisi fenomenologis-hermeneuttinen metodi.

Kysytty

Tarvitsisin artikkeleita/teoksia fenomenologisella, hermeneuttisella tai näiden yhdistelmämetodilla toteutetuista tutkimuksista. Nämä voivat käytännössä olla miltä tieteenalalta vain ja suomeksi. Mutta ei kirjoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla muutamia suomenkielisiä artikkeliviitteitä, jotka ovat joko fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta tai jommasta kummasta erikseen. Lisää voit katsoa Arto-tietokannasta https://arto.linneanet.fi/ hakemalla esim. fenomenologinen tutkimus. Artoa voi käyttää vapaasti miltä koneelta vain.

Tekijä: Suikki, Siina
Nimeke: Iäkkäiden naisten koettu hyvinvointi : fenomenologis-hermeneuttinen näkökulma.

  • Muita hakusanoja:vanhukset
    naiset
    elämäkerrat
    itsearviointi
    hyvinvointi
    henkinen hyvinvointi
    haastattelututkimus
    kokemukset
  • Tiivistelmä:English summary: The experienced well-being of elderly women : phenomenological-hermeneutic approach.
  • Muu(t) tekijä(t):Perttula, Juha.
  • Julkaisussa: Gerontologia : Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry:n julkaisu. - Jyväskylä : Kasvun ja vanhenemisen tutkijat. - 0784-0039. - 14 (2000) : 4, s. 241-251, 266

Tekijä: Flinck, Aune.

  • Nimeke: Analyysimenetelmän problematiikkaa fenomenologisessa tutkimuksessa / Aune Flinck, Päivi Åstedt-Kurki.
  • Huomautus: Fenomenologinen menetelmä aineiston analyysissa.
    Esimerkkitutkimuksessa kuvattiin naisten (n = 24) ja miesten (n = 10) kokemuksia parisuhdeväkivaltaan liittyen.
    Esimerkkitutkimus: Parisuhdeväkivalta naisen ja miehen kokemana : rikottu lemmenmarja / Aune Flinck.
  • Asiasana:hoitotiede (ysa)
    tutkimusaineisto (ysa)
    fenomenologia (ysa)
    lähisuhdeväkivalta (ysa)
    parisuhde (ysa)
    väkivaltaisuus (ysa)
    perheväkivalta (ysa)
    tutkimusmenetelmät (ysa)
    metodologia (ysa)
    analyysi (ysa)
    tutkimus (ysa)
    väkivalta (ysa)
    syyt (ysa)
    menetelmät (ysa)
    haastattelututkimus (ysa)
    kokemukset (ysa)
    naiset (ysa)
    miehet (ysa)
    käsitykset (ysa)
  • Tiivistelmä:Tiivistelmä.
    Abstract: A phenomenological research - problems in applying an analysis method.
  • Muu(t) tekijä(t):Åstedt-Kurki, Päivi.
  • Julkaisussa: Hoitotiede. - 0786-5686. - 21(2009) : 1, s.67-77

Tekijä:Purola, Helena.

  • Nimeke:Fenomenologinen tutkimusprosessi hoitotieteessä - esimerkkinä kotona asuvan aivoverenkiertopotilaan ja hänen omaisensa kokemuksia selviytymisestä
  • Muita hakusanoja:
    hoitotiede
  • potilaat
  • omaiset
    fenomenologia
    aivoverenkiertohäiriöt
    selviytyminen
    kvalitatiivinen tutkimus
  • Tiivistelmä:Abstract: Phenomenologic research process in nursing science - experiences of home-dwelling stroke patients and their relatives about coping.
  • Muu(t) tekijä(t):Aavarinne, Helena.
  • Julkaisussa: Hoitotiede. - Helsinki : Sairaanhoitajien koulutussäätiö. - 0786-5686. - 13 (2001) : 2, s. 68-77

Tekijä: Hamarus, Päivi.

  • Nimeke: Miten koulukiusaaminen syntyy ja kehittyy? : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta.
  • Huomautus: Tutkimusaineistona on yläkoulua käyvien tukioppilaiden kirjoituksia ja haastatteluita; tutkimusmetodi on hermeneuttinen.
    Artikkeli perustuu Päivi Hamaruksen väitöstutkimukseen Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta (Jyväskylän yliopisto 2006).
  • Asiasana:koulukiusaaminen (ysa)
  • sosiaalinen vuorovaikutus (ysa)
    ryhmäkäyttäytyminen (ysa)
    erilaisuus (ysa)
    ulkopuolisuus (ysa)
    nimittely (ysa)
    juoruilu (ysa)
    toiseus (ysa)
    sosiaaliset suhteet (ysa)
    henkinen väkivalta (ysa)
    sosiaalinen käyttäytyminen (ysa)
    sosiaaliset normit (ysa)
    ryhmädynamiikka (ysa)
    kokemukset (ysa)
    luokkayhteisö (ysa)
    oppilaat (ysa)
    valta (ysa)
    kiusaaminen (ysa)
    yhteisöllisyys (ysa)
    syyt (ysa)
    yläkoulu (ysa)
    sosiokulttuuriset tekijät (ysa)
    ehkäisy (ysa)
    tutkimus (ysa)
    koululaiset (ysa)
    peruskoulu (ysa)
    nuoret (ysa)
    koulut (ysa)
    selittäminen (ysa)
    hermeneutiikka (ysa)
    normit (ysa)
    vuorovaikutus (ysa)
    vallankäyttö (ysa)
  • Muita hakusanoja:murrosikäiset
    lapset
  • Muita luokituksia:38.5 (ykl)
    30.13 (ykl)
  • Tiivistelmä:Tiivistelmä.
    Summary: How school bullying arises and evolves : Finnish lower secondary school pupils' experiences of bullying.
  • Muu(t) tekijä(t):Kaikkonen, Pauli.
  • Julkaisussa: Kasvatus. - 0022-927X. - 38(2007) : 3, s.228-239, 294
    Kasvatus. - Jyväskylä : Koulutuksen tutkimuslaitos. - 0022-927X. - 38 (2007) : 3, s. 228-239, 294