Etsin Abraham Lincolnista kertovaa elämänkertaa. Mikähän se olisi?

Kysytty

Etsin Abraham Lincolnista kertovaa elämänkertaa. Mikähän se olisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeksi Lincolnista ei ole kovin tuoretta elämäkertaa. Laajempia elämäkertoja ovat Emil Ludwigin ”Lincoln” (WSOY, 1930) ja W. M. Thayerin ”Uutisasukkaan poika ja kuinka hänestä tuli presidentti: Abraham Lincolnin elämäkerta” (Gummerus, 1902). Lincolnin pienoiselämäkerta löytyy Johannes Karman teoksesta ”Politiikan voimamiehiä” (WSOY, 1934) ja Yrjö Karilaan teoksesta ”Suurmiesten seurassa” (2. uudistettu painos; Werner Söderström, 1927). Täytynee kai mainita vielä A. W. Gruben ikivanha elämäkerta ”Apraham Lincoln” (Kansanvalistus-seura, 1883), jonka sijaan kannattaa ehkä kuitenkin valita mieluummin joku uudempi teos.

Englanniksi tarjontaa on paljon enemmän suhteellisen tuoreita Lincoln-elämäkertoja ovat David Herbert Donan yli 700-sivuinen ”Lincoln” (Pimlico, 1996) ja Thomas Keneallyn noin 200-sivuinen ”Lincoln” (Weidenfeld & Nicolson, 2003). Alle satasivuisia suppeita elämäkertoja ovat James M. McPhersonin ”Abraham Lincoln” (Oxford University Press, 2009) ja Anne Sproulen ”Abraham Lincoln: the United States President Who Abolished the Curse of Slavery in His Country” (Exley, 1992). Vanhempia mutta luultavasti silti päteviä elämäkertoja ovat vaikkapa John G. Nicolayn ja John Hayn ”Abraham Lincoln: A History” (The University of Chicago Press, 1966), Herbert Agarin ”Abraham Lincoln” (Collins, 1965) ja Benjamin P. Thomasin ”Abraham Lincoln: A Biography” (Knopf, 1952).

Kaikki edellä mainitut teokset löytyvät HelMet-kirjastoista. Niiden tarkemman saatavuuden voi tarkistaa osoitteesta http://www.helmet.fi etsimällä teoksen tai tekijän nimellä ja varata vaikka omaan lähikirjastoon. Valitse siis vain laajuudelta ja kieleltä parhaiten tarkoituksiisi sopiva teos.