Etsin 1960 luvulla lukemaani kirjaa, ehkä lastenkirja. En tiedä kirjan tai kirjailijan nimeä. Kirja perustui tositapahtumaan. Se kertoo 1800-luvun…

Kysytty

Etsin 1960 luvulla lukemaani kirjaa, ehkä lastenkirja. En tiedä kirjan tai kirjailijan nimeä. Kirja perustui tositapahtumaan. Se kertoo 1800-luvun hollantilaisesta tytöstä, joka oli harrastanut luistelua jokikanavissa. Kirjan loputtua minulle jäi mieleen maininta, että tyttö olisi haudattu Hämeenlinnaan.

Toivon mukaan näillä vähäisillä tiedoilla löytyisi kadoksissa oleva kirja!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juuri näillä kriteereillä olevaa kirjaa emme valitettavasti onnistuneet löytämään, mutta muutama kirja tuli mieleen, jossa on ainakin osittain pyynnössäsi olevia yhtymäkohtia.

Mary Mapes Dogen Hopealuistimet (julkaistu 1865). Alankomaihin sijoittuva tarina kertoo sisaruksista Hans ja Gretel, jotka osallistuvat luistelukilpailuun.

Lucy Fitch Perkinsin Hollantilaiset kaksoset (julkaistu 1911). Kirja seurataan alankomaalaisia kaksosia (tyttö ja poika) ja heidän päiväänsä. Kirjassa muun muassa luistellaan.

Kumpikaan näistä kirjoista ei ole tosielämään perustuva eikä niissä taida olla Hämeenlinna-yhteyttä.

Jos joku tämän vastauksen lukijoista tunnistaa kyseisen kirjan, niin tiedot voi kirjoitta kommenttina tämän vastauksen perään.