Otsikko
Etikkaa voi käyttää pyykin huuhteluaineena, mutta voimakkaanhajuisena aineena olen alkanut miettiä muita vaihtoehtoja sille. Voisiko etikan korvata vaikka…

Kysytty

Etikkaa voi käyttää pyykin huuhteluaineena, mutta voimakkaanhajuisena aineena olen alkanut miettiä muita vaihtoehtoja sille. Voisiko etikan korvata vaikka sitruunahapolla, ja mikähän olisi oikea laimennussuhde jauhemaiselle sitruunahapolle, jotta saisi aikaan samanvahvuisen liuoksen? Etikkaahan suositellaan lisäämään enimmillään n. puoli desiä koneelliseen pyykkiä.

Vastaus

Vastattu

Sitruunahappoa voi kyllä käyttää huuhteluaineena, mutta arviot siitä, miten paljon sitä pitää laimentaa, vaihtelevat melko paljon. Keskimäärinen ohje näyttäisi olevan, että jauhemaista sitruunahappoa pitää laittaa noin 100 - 150 g yhteen litraan vettä, ja tislatun veden käyttämisestä on hyötyä. Viitsiväinen voi testata liuoksen pH:n mittausliuskalla, etikalla se on 2 - 3, joten samaan pitäisi pyrkiä myös sitruunahappoliuoksen kanssa.