Otsikko
Esitimme lapsiporukalla 50-luvulla isän työpaikan pikkujouluissa Kuuro Loviisa -näytelmää. Mistähän löytyisi enemmän tietoa kyseisestä hupailusta, jossa…

Kysytty

Esitimme lapsiporukalla 50-luvulla isän työpaikan pikkujouluissa Kuuro Loviisa -näytelmää. Mistähän löytyisi enemmän tietoa kyseisestä hupailusta, jossa Loviisan väärinkuulemat ohjeet aiheuttivat hämminkiä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Samaa näytelmää ovat koululaiset ilmeisesti esittäneet hieman eri nimillä muuallakin 50-luvulla, sillä samantyyppisestä näytelmästä on kysytty aiemminkin. Valitettavasti tietoa näytelmästä löytyy niukasti.

Näytelmää ei ole Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ylläpitämässä Näytelmät.fi -tietokannassa, johon on listattu lähes kaikki Suomessa esitetyt näytelmät. Teksti on voitu julkaista koulun oppimateriaalissa, mutta finna.fi-hakujen kautta ei ole löytynyt mitään sopivaa.

Uuraisten Portti -lehden numerosta 6 löytyy seuraavanlainen lyhyt kuvaus näytelmästä, joka vaikuttaisi olevan sama. Kuvaus on kuitenkin 90-luvun alusta, joskin tapahtuma, jossa näytelmä on esitetty haki 60-luvun alun henkeä. Näytelmän kirjoittajaksi ilmoitetusta henkilöstäkään ei löytynyt lisätietoa.

"Siitä osoituksena oli Lempi Niemisen käsialaa ollut pienoisnäytelmä "Huonokuuloinen Loviisa". Ahkeran työihmisen, Loviisan askareita häiritsi tulossa olevat häät ja huono kuulo. Emännän kahvipöytään pyytämistä lusikoista tuli lutikoita ja häävalssia harjoitellessaan Loviisa rikkoo emännän astioita. Loviisan asu huvittaa yleisöä. Hieno vieras ja emäntä käyvät kahvipöydässä mielenkiintoisen keskustelun kylän tapahtumista. Näytelmä päättyy dramaattisesti Loviisan purkaessa pitkäaikaisen työsuhteensa ja jättäessä emännälle viestiksi pöydälle sontaiset kumisaappaat."

Sama näytelmä on ilmeisesti esitetty nimellä "Kuuro Loviisa" vuonna 2017 Merikarvialla Vanhan ajan iltamissa. En kuitenkaan tavoittanut ketään esitykseen osallistunutta.