Otsikko
Esimerkiksi kun Wikipediassa on kirjoitettu jonkun kansanedustajana toimineen kansanedustaja-ajankohta, kumpi näistä on oikea tapa kirjoittaa se?

Kysytty

Esimerkiksi kun Wikipediassa on kirjoitettu jonkun kansanedustajana toimineen kansanedustaja-ajankohta, kumpi näistä on oikea tapa kirjoittaa se? Eli jos kirjoitetaan tarkat päivämäärät eikä pelkästään vuosiluvut, onko oikea tapa tämä (5.9.1922–10.4.1923) vai tämä (5.9.1922 – 10.4.1923)?

Vastaus

Vastattu

Kotimaisten kielten keskuksen mukaan ajanilmauksista aikavälit voidaan ilmaista kahdella tavalla - joko ajatusviivan kera tai ja-ilmauksen avulla. Ajatusviiva on yhdysmerkkiä pidempi viiva, ja sitä kuuluisi käyttää kaikissa ajanilmauksissa. Ajatusviivan kanssa ei käytetä välilyöntejä, joten ilmaisu 5.9.1922–10.4.1923 on tässä tapauksessa oikein.

Kielenhuollon tiedotuslehti Kielikello kuitenkin muistuttaa, että jossain tapauksissa lyhyemmän yhdysmerkin käyttö on myös mahdollista:

"Kaikissa ajanjaksoilmauksissa pitäisi käyttää ajatusviivaa. Silloin kun ajatusviiva on vaarassa muuttua käsittämättömäksi, voi käyttää yhdysmerkkiä. Esimerkiksi sähköpostiviestissä ajatusviiva saattaa muuttua oudoksi merkkijonoksi, koska käytössä on erilaisia sähköpostijärjestelmiä. Yhdysmerkkiä käytettäessä viivan molemmin puolin merkitään välilyönti."

Toisin sanoen yhdysmerkkiä käytettäessä ilmaisu 5.9.1922 - 10.4.1923 on myös oikein, mikäli pidempää ajatusviivaa ei voi syystä tai toisesta käyttää. Viivan pituus määrää, onko välilyöntejä käytössä vai ei.

Lähteet:

Ajanilmaukset: aikavälit (1.1.–31.1.) (kielitoimistonohjepankki.fi)

Ajanilmaukset - Kielikello

Ajatusviiva – ja — - Kielikello

1 ääntä

Kommentit

Kielikellon arkiston ohjeessa muistutetaan, että vanhat artikkelit voivat sisältää vanhentuneita ohjeita ja esimerkkejä.
Kirjaston vastauksessa ohjataan lukemaan lehden numeroita, joista vanhempi on peräti 1990-luvulta ja uudemmankin julkaisemisesta tulee pian 16 vuotta. Tietotekniset laitteet ja ohjelmat, sähköpostijärjestelmätkin, ovat kehittyneet ja poikkeusohjeiden tarve on käynyt entistäkin harvinaisemmaksi. Vanhemmasta Kielikellon artikkelista voi havaita, että ohje ajatusviivan korvaamisesta yhdysmerkillä on peräisin kirjoituskoneiden aikakaudelta.