Otsikko
Eroaako xylitoli ja vaikka ruokosokeri tai rypälesokeri sokerijuurikkaasta prosessoidusta sokerista samoissa määrissä nautittuna sen suhteen miten sokeri…

Kysytty

Eroaako xylitoli ja vaikka ruokosokeri tai rypälesokeri
sokerijuurikkaasta prosessoidusta sokerista samoissa määrissä
nautittuna sen suhteen miten sokeri imeytyy verenkiertoon ja vaikuttaa
insuliin tuotantoon? Toisin sanoen, ovatko kaikki sokerilaadut
diabeetikoille yhtä haitallisia, ja saavatko terveetkin ihmiset
kaikista sokereista yhtäläisen energiapiikin ja -pudotuksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eri sokerit vaikuttavat verensokeriin hiukan eri tavoin. Tavallinen sokeri (sakkaroosi), siirappi, hunaja, hedelmäsokeri (fruktoosi), sorbitoli, ksylitoli (koivusokeri), maltitoli ja mannitoli nostavat kaikki verensokeria, koska ne ovat puhdasta hiilihydraattia. Näistä sokereista kuitenkin ksylitoli, sorbitoli, maltitoli, mannitoli ja erytritoli eivät imeydy kokonaan, ja nostavat verensokeria vähemmän kuin tavallinen sokeri. Hedelmäsokeri vaikuttaa verensokeriin hieman hitaammin kuin tavallinen sokeri. Rypälesokeri eli glukoosi taas imeytyy nopeimmin ja vaikuttaa siis nopeimmin. Diabeetikko voi käyttää sitä ensiapuna nostamaan liian matalaa verensokeria. Ruokosokeri koostuu glukoosista ja fruktoosista, ja se nostaa verensokeria hiukan tavallista sokeria hitaammin.

Mikään sokeri ei kohtuullisina määrinä ja tasapainoisessa ruokavaliossa ole haitallinen diabeetikolle, eikä terveillekään. Muita sokereita hitaammin verensokeria nostava hedelmäsokeri on hiukan parempi, mutta käytännössä eroa ei juuri ole.

Sokerit nostavat terveenkin ihmisen verensokeria, mutta terveen ihmisen haima pystyy säätelemään sitä. Diabeetikon on tehtävä se itse pistämällä insuliinia.

Tietoa sokereista mm. alla olevilta sivuilta:

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/diabeetikolle_sopiva_syomin…

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_loki=N&p_artikk…

http://fi.wikipedia.org/wiki/Glykeeminen_indeksi