Erisnimiin liityvä kysymys: Kangasalan pitäjässä on kylä nimeltä "Suomasema". Ymmärtäisin, jos se olisi "suo-maisema" tai "suoma-asema", mutta mistä ihmeestä…

Kysytty

Erisnimiin liityvä kysymys: Kangasalan pitäjässä on kylä nimeltä "Suomasema". Ymmärtäisin, jos se olisi "suo-maisema" tai "suoma-asema", mutta mistä ihmeestä tulee erisnimi Suomasema?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomasema kuuluu Oriveden kaupunkiin.

Nimestä löytyy erilaisia muotoja jo 1500-luvun puolivälistä alkaen: Somesoma, Soomaisema, Suomais ja Suomasema v. 1564. Tutkija Viljo Nissilä on v. 1962 arvellut nimen olleen alun perin Suomasenmaa, jossa paikannimen alkuosa olisi sukunimi. Tuollaista sukunimeä ei kuitenkaan noilta ajoilta tunneta. Sen sijaan tunnetaan varsinaissuomalaista tarkoittava lisänimi Suomalainen. Jos kyseessä on alkuaan suomenkielinen maa-loppuinen nimi, se olisi voinut lyhentyä nykymuotoonsa eräalueen nimestä Suomalaisenmaa.

Toinen vaihtoehto on se että kyseessä ei ole sana ”maa” vaan johdin –ma. Alueella on muitakin samantapaisia paikannimiä: Kopsama, Siitama. Lähikunnissa on myös useita sema –loppuisia nimiä kuten Pälkäneen Kuisema ja Lempäälän Rautasema. Arvellaan että sanalla tai sananosalla sema tai soma on tarkoitettu joukkoa tai paljoutta. Sitä on ehkä käytetty kollektiivijohtimena samaan tapaan kuin johtimia –kko tai –sto esim. koivikko, koivisto. Mitä sitten tässä yhteydessä tarkoittaisi nimen alkuosa Suoma-, jää avoimeksi.

Lähde: Suomalainen paikannimikirja. Karttakeskus ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007. ISBN 978-951-593-976-0

20 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Suoma" naisen nimenä johtuu "Jumalan suoma"sta.

voinut myös lyhentyä "suomaa", eli joko jonkun sallimat alueet, tai runsassoinen alue.