Otsikko
Eräs uutinen kertoi rikostuomiosta, josta tuli linnaa, ja lisäksi: ”Vastaaja tuomittiin menettämään kersantin sotilasarvonsa.” Miten tämä oikeastaan menee?…

Kysytty

Eräs uutinen kertoi rikostuomiosta, josta tuli linnaa, ja lisäksi: ”Vastaaja tuomittiin menettämään kersantin sotilasarvonsa.”

Miten tämä oikeastaan menee? Ellen erehdy, alinta sotilasarvoa ei voi menettää, siis jääkärin, tykkimiehen, matruusin, lentosotamiehen tmv. Mutta jos kersantti tai eversti menettää tuollaisen tuomion kautta sotilasarvonsa, alennetaanko hänet vaikka jääkäriksi vai tuleeko hänestä kokonaan arvoton?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sotilasarvon menetys on kirjattu rikoslakiin, rikoslain 2. luvun 14a §. Kokonaan arvottomaksi ei sotilasarvon menetys tee, sillä lain perusteella alinta sotilasarvoa ei voi tuomita menetettäväksi. Sotilasarvon menetystä on pohdittu muutama vuosi sitten peräti väitöskirjan verran ja aihe noussut sen jälkeenkin satunnaisesti otsikoihin.

Lisätietoa ja lähteitä: