Ennen sotia suomalaiset osallistuivat työläisolympialaisiin. Emil Elo voitti 1925 4 km estehiihdon. Millaista oli tämä estehiihto?

Kysytty

Hei! Ennen sotia suomalaiset osallistuivat työläisolympialaisiin. Emil Elo voitti 1925 4 km estehiihdon. Millaista oli tämä estehiihto? Millaisia esteitä oli matkalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Estehiihto -termiä ei oikein tunnuta käytettävän enää. Helge Nygrenin teoksessa Punainen olympia:  TUL kansainvälisen työläisurheilun vaiheissa 1920-1930-luvuilla (1969, s. 33) kerrotaan työväen ensimmäisistä talviolympialaisista Schreiberhaussa Saksassa 31.1.-2.2.1925.  Olosuhteista kerrotaan, että hiihtoradat olivat vaikeita, ne kiertelivät 700-1350 metriä merenpinnan yläpuolella. Suomalaiset hallitsivat hiihtoja. Nygren kertoo, että estehiihtoon vasta kisamaastossa tutustuneet Emil Elo ja Toivo Paavilainen ottivat tässä lajissa kaksoisvoiton. Laji oli ilmeisesti suomalaisille uusi, mutta muuta tästä lajista ei kerrota.

Voisiko kyseessä ollakin estehiihtoratsastus? Tässä ruotsinkielisessä filmissä kerrotaan estehiihtoratsastuksesta vuonna 1938 (hindertolkning) ja tästä näkee selvästi, miten rata oli kokoonpantu erilaisista esteistä ja mutkista.

Hindertolkning på Dals bana i Helsingfors | TV | Areena | yle.fi

Oheisessa liitteessa on digitoituna estehiihtoratsastuskilpailujen ohjelma vuodelta 1939, jossa on myös piirros kilpailuradasta (s. 8) ja käytetty pistelasku (s. 10). Tulokset kilpailuissa lasketaan seuraavasti: Hiihtäjä kaatuu 10 sek. lisäaikaa; hiihtäjä heittää irti köydestä 10 sek. lisäaikaa; ratsastaja tai hiihtäjä kaataa ratamerkin 10 sek. lisäaikaa; ratsastaja tai hiihtäjä sivuuttaa esteen: ratsastus hylätään; ratsastaja tai hiihtäjä ajaa väärän radan: ratsastus hylätään. Jos valjakko palaa takaisin ja ottaa uudelleen sivuuttamansa esteen tai ajettuaan väärän radan palaa takaisin kohtaan, josta tämä alkoi ja ottaa oikean radan, hyväksytään ratsastus.

fd2011-pp00002174-pdf001.pdf (doria.fi)

Hiihtoesteratsastus on nykyisin käytetty termi. Se on kilpailimuoto, jossa hevonen laukkaa hiihtäjä liinoissa perässään. Ratsukon on kilpailun aikana ylitettävä erilaisia esteitä ja hiihtäjän on esimerkiksi hypättävä useista pienistä hyppyreistä, pujoteltava mm. tynnyririvistöjen välistä ja pysyttävä pystyssä kitkaesteellä.

Antero Raevuori: Urheilusanakirja (2005)

Tässä Uusimaan artikkelissa kerrotaan hiihtoesteratsastuksesta, jonka juuret löytyvät armeijasta, jossa se oli ennen miehistön kuljetustapa. Lajiin tuli mukaan kilpailuja, jolloin myös esteet tulivat mukaan. Suomessa on vahvat perinteet ja on laji levinnyt moniin muihin maihin.

Hiihtoesteratsastus on vauhdikas laji | Urheilu | Uusimaa

Voisit ehkä vielä kääntyä Urheilumuseon puoleen ja kysyä, mitä siellä tiedetään estehiihdosta   https://kysymuseolta.fi/urheilumuseo/