En ole ikinä saanut mistään lähteestä vastausta seuraavaan kysymykseen: "Onko kymppi paljon vai vähän?"

Kysytty

Hei!

En ole ikinä saanut mistään lähteestä vastausta seuraavaan kysymykseen:

"Onko kymppi paljon vai vähän?"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän klassiseen kysymykseen tuskin löytyy vastausta mistään lähteestä eikä siitä kannata lähteä kiistelemään lähimmäistensä kanssa. Vakavasti ajatellen voidaan kysymystä lähteä purkamaan kohteen kautta eli mitä on kymmenen: rahaa, vankeuspäiviä, lomaa. Jokaisella on oma, ajasta, materiaalista, toiveista, tilanteesta koostuva mielipiteensä mikä on paljon mistäkin. Myös kysyjän ikä ja elämänkokemus saattavat vaikuttaa koetun paljouden määrään.

3 ääntä

Kommentit

Kymppi merkitsi ennen vanhaan tukkimiesten uittoporukassa pomoa. Silloin tietysti voidaan sanoa, että se oli ehdottomasti paljon.

Samoin tietysti vanhoissa koulutodistuksissa kymppi oli ylin arvosana ja siinä mielessä paljon.

Kymmenen sormea tai kymmenen varvasta merkitsee yhden ihmisen kohdalla kaikkia. Siis paljon.

Näistä alkaen tosiaan nähdään, että paljous on suhteellista...ehkä joudutaan tunnustamaan, että kymppiin on saattanut iskeä henkinen inflaatio...

Kymmenen markkaa oli viikon palkka perunamaalla 60-luvulla, kun perunoita kerättiin syksyllä. Siitä voi jokainen päätellä onko se paljon vaiko vähän, eli viikon palkka kovasta työstä.

Kympin viikkopalkka? Minun ensimmäisessä kesätyöpaikassani, osuuskassassa, 1960-luvun loppupuolella kuukausipalkkani jaettuna kalenteripäivien määrällä oli runsas kymppi per päivä. Luokkatoverieni kertoman mukaan se oli normaali aloittelijan palkkataso, siis ei erityisen paljon eikä vähän vaan kohtuullisesti. Veroilmoitukseen merkittäväksi kertyi koko kesältä 1027 markkaa brutto.