En löytänyt netistä yksiselitteistä vastausta seuraaviin kysymyksiin: 1. Miten määritellään sanallisesti (kunnalliset) peruspalvelut? 2. Miten määritellään…

Kysytty

En löytänyt netistä yksiselitteistä vastausta seuraaviin kysymyksiin:
1. Miten määritellään sanallisesti (kunnalliset) peruspalvelut?
2. Miten määritellään sanallisesti (kunnalliset) hyvinvointipalvelut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käsitteitä peruspalvelut ja hyvinvointipalvelut käytetään laajasti ilmaisemaan palvelujen tärkeyttä. Suomen kielen perussanakirja ei tunne niitä.

Kunnallisista peruspalveluista ei löytynyt määritelmää Finlexin kautta, viittaus näihin on säädöksessä 658/1994, joka käsittelee valtion tukea taloudellisiin vaikeuksiin joutuneille kunnille välttämättömien peruspalvelujen turvaamiseksi. Peruspalveluja ei siinä kuitenkaan luetella.

Myös säädös 733/1992 eli Laki sosiaali-ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta mainitsee sanan peruspalvelut, mutta ei määrittele sitä.

Sisäasianministeriön sivuilta löytyy Kuntien peruspalvelujen toimivuutta tutkivan neuvottelukunnan väliraportti vuodelta 1998. Osoite on http://www.intermin.fi/suom/peruspal.html Nähdäkseni siinäkään ei määritellä kyseisiä palveluita.

Sisäasiainministeriön sivulta http://www.intermin.fi/suom/tied_230698_2.html löytyy tieto, että lääninhallitukset ovat arvioineet toimialojensa peruspalvelujen saatavuutta ja laatua. Arvio koskee "sivistyksellisten, sosiaali-ja terveys-, liikenne- ja turvallisuuspalvelujen toteutuksia.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskukselta voi aina kysyä neuvoa terminologian selvittämiseksi: kielitoimiston neuvontapuhelin on (09) 701 4991 ja siellä vastataan ma-pe 9-14. Sähköpostitse ei voi asioida. Lisäksi on erityinen virkakielen huoltoon erikoistunut neuvontanumero, jossa vastataan ti ja to 9.30-11.30. Virkakielen huoltajan puhelin (09) 701 9475.