En löydä vastausta kuuluuko kotirauhan piiriin asemakaava alueella tontin halki n. 25 m. pitkä rasitetie naapurin tontille? Eli saako valvontakamerassa näkyä…

Kysytty

Hei
En löydä vastausta kuuluuko kotirauhan piiriin asemakaava alueella tontin halki n. 25 m. pitkä rasitetie naapurin tontille? Eli saako valvontakamerassa näkyä ko. tie? Ei siis naapurin tontin reunaakaan.
Kiitos ennakolta.

Vastaus

Vastattu

Tässä on syytä kääntyä lainoppineen puoleen. Todettakoon kuitenkin lainkohdat, jotka ilmeisesti tulisivat sovellettavaksi.

Rikoslaki 24 luku säätää kotirauhasta

6 §

Salakatselu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa

1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka

2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,

on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

11 §

Määritelmä

Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L24

Hallituksen esityksessä HE 184/1999 todetaan muun muassa seuraavaa:

”Koska salakatselun kohteena tulee olla jonkun henkilön, pelkän tyhjän tilan kuvaaminen ei voi olla 6 §:n mukaan rangaistavaa. Rajaus merkitsee sitä, ettei myöskään eläinten, esineiden, rakennusten tai muun ympäristön kuvaaminen olisi salakatseluna rangaistavaa. Maisemankuvauksessa ei kuitenkaan saisi loukata yksityisyyttä. Kuvaajan tulisi varmistua siitä, että ne pykälän suojaamalla alueella, kuten omakotitalon pihalla oleskelevat, jotka voivat joutua kuvaan ja olla siitä tunnistettavissa, suostuvat kuvaamiseen.”

https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1999/19990184