En löydä suomenkielistä tietoa Nordic Noirista ja naiskuvasta elokuvissa / mediassa. Olen kiinnostunut niiden käsitteestä.

Kysytty

Hei! En löydä suomenkielistä tietoa Nordic Noirista ja naiskuvasta elokuvissa / mediassa. Olen kiinnostunut niiden käsitteestä.

Vastaus

Vastattu

Nordic noir on herättänyt viime vuosina paljon kansainvälistä kiinnostusta ja tästä syystä siitä on myös kirjoitettu enimmäkseen englanniksi.

Tässä muutamia esimerkkejä suomeksi toimitetuista / kirjoitetuista puheenvuoroista nordic noirista:

Mitä nordic noir on? (Radio-ohjelma Aristoteleen kantapää, YLE Areena)

Ruohonen, Voitto: Nordic noir on vahva brändi, entä Suomi-noir?

Lähikuva-lehden teemanumero "Pohjoinen"

Lähikuva-lehden teemanumero "Pohjoismainen elokuva"

Naiskuvasta elokuvissa sekä mediassa on kirjoitettu suomeksi lukuisissa teoksissa, artikkeleissa ja opinnäytteissä.

Esimerkiksi Google Scholar-palvelulla on löydettävissä fraaseilla "naiskuva elokuvissa" tai "naiskuva mediassa" verkkomuodossa olevia artikkeleita ja opinnäytteitä.

Kirjallisuutta aiheesta voi hakea esimerkiksi valtakunnallisesta Finna-hakupalvelusta. Hakupalvelut mahdollistavat haun tarkentamisen (ml. kieli) edelleen haluttuun näkökulmaan.