Otsikko
En kertakaikkiaan löydä internetistä Suomen kuntien vaakunoiden selityksiä. Tarvitsen välttämättä ja pikaisesti Pattijoen kunnan vaakunan virallisen…

Kysytty

En kertakaikkiaan löydä internetistä Suomen kuntien vaakunoiden selityksiä. Tarvitsen välttämättä ja pikaisesti Pattijoen kunnan vaakunan virallisen selitystekstin. Suunnittelija on Gustav von Numers.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetistä ei tosiaankaan löydy selityksiä, mutta kahdesta kirjasta löysin.

Oulun ja lapin läänin vaakunat -kirjassa sanotaan näin:" Vaakunan on suunnitellut Gustaf von Numers vuonna 1968. Hopeakentässä sininen palkki, jossa kultainen kauran röyhy. Kaura symbolisoi maanviljelystä sekä maataloutta ja sininen palkki Pattijokea."

Kirjassa Suomen kunnallisvaakunat (Suomen kunnallisliitto, 1982) on sama selitys värien osalta, sitten jatkuu "Jokeen ja maatalouteen viittaava tunnus. - Den blå balken syftar på Pattijoki å. Havrevippan symboliserar jordbruk."