Otsikko
Eikö mistään löydy "tarinaa,kertomusta,kuvia" Jyväskylän ensimmäisestä kauppahallista joka rakennettiin "Aren aukiolle " 1950-luvun loppuvaiheilla.nykyinen…

Kysytty

Eikö mistään löydy "tarinaa,kertomusta,kuvia" Jyväskylän ensimmäisestä kauppahallista joka rakennettiin "Aren aukiolle "
1950-luvun loppuvaiheilla.nykyinen Kolmikulman viereinen talo. ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän uusi kauppahalli avattiin yleisölle pitkän odotuksen jälkeen 28.1.1960 osoitteessa Ilmarisenkatu 2. Nykyisen Aren aukion laidalla toimineessa hallissa oli paikat kaikkiaan 45 elintarvikeyritykselle, kukkamyymälälle ja myöhemmin eteisaulassa avattavalle baarille. Tilaa hallissa oli noin 1000m2. Järjestystä valvoi hallimestari Yrjö Lindén ja hallin toiminnasta vastasi hallin kauppiaista valittu hallitoimikunta. Ilmarisenkadun kauppahallin toiminta loppui vuonna 1976. Toiminnan hiipumisen syyksi mainittiin mm. huomaamaton liikepaikka ja liikenneongelmat. (KSML 3.2.2020)

Keskisuomalaisen artikkelissa (3.2.2020) on kuvia avajaistungoksesta, muttei kuvaa kauppahallista ulkoapäin.

Jussi Jäppisen kirjoistakaan ei löydy kuvaa kauppahallista, vain nykypäivän kuvia (Ilmarisenkatu 2) ja sekä ennen kerrostaloa paikalla sijainneesta Wivi Lönnin suunnittelemasta puutalosta – juuri kauppahallin kuva puuttuu.

Suosittelen ottamaan yhteyttä Keski-Suomen museon kuva-arkistoon. Lisätietoa: Kuvat ja arkisto | Jyväskylä.fi (jyvaskyla.fi) KeMu:n hakupalvelun avulla kuvaa ei valitettavasti löydy.

Myös Keskisuomalaisen kuva-arkistosta kannattaa kysyä, kuten myös Facebookin Valokuvien vanha Jyväskylä -ryhmästä. Tästä ryhmästä voi kysellä myös kauppahalliin liittyviä tarinoita, muistoja.