Otsikko
Ehdotin Jacqueline Woodsonin kirjaa hankittavaksi kirjastoon 4.4.18. Koska ehdotus käsitellään, vai onko jostain syystä viivästynyt? Pirkko Tuovinen

Kysytty

Ehdotin Jacqueline Woodsonin kirjaa hankittavaksi kirjastoon 4.4.18. Koska ehdotus käsitellään, vai onko jostain syystä viivästynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisissa kysymyksissä on aina järkevintä kääntyä suoraan sen kirjaston puoleen, jonne on hankintatoiveen esittänyt. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu ei ole kirjasto eikä hoida minkään yksittäisen kirjaston hankinta-asioita. Palveluun vastaajia on vain joistakin kirjastoista, joten suinkaan kaikkien kirjastojen asioita ei edes teoriassa voida tietää. Esimerkiksi kysyjän oma kirjasto ei ole vastaajien joukossa eikä kysymys siksi tavoita sitä.

Ihan yleisellä tasolla voi todeta, että kirjastot tilaavat suurimman osan kirjastoista listoilta, eikä kuukauden odotusaika ole poikkeuksellisen pitkä. Jos toivottu kirja on päätetty hankkia listojen ulkopuolelta, voi siinä helposti mennä viikkoja, ennen kuin kirja on lainattavissa. Mutta tarkemmin tilanteen tietää vain oman kirjaston henkilökunta, joten sinne kannattaa suoraan olla yhteydessä.

Heikki Poroila