Eftersom jag har blivit ombedd att göra ett radioprogram för Sveriges Radio och mitt intresse för Finland sedan många år är brinnande och kunskapen är i…

Kysytty

Eftersom jag har blivit ombedd att göra ett radioprogram för Sveriges Radio och mitt intresse för Finland sedan många år är brinnande och kunskapen är i växande, hade jag tänkt att slå ner på året 1908 i Viborg och invigningen av Tyrgils Knutssons-statyn (Torkkeli Knuutinpojan patsas Viipurissa). Finns det
något bakgrundsmaterial, historik och händelseförlopp noterat om:
1) dagen då statyn invigdes (gärna i detajer)
2) historien bakom; konstnärens första gipsutkast 1888 och striden
därefter mellan de för och emot statyn tills invigningen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tyrgils Knutssons statyn invigdes den 4.10.1908. Det finns dåligt om information på svenska både om själva invigningen och om statyn. Från Brages urklippsverk går det möjligen att få pressklipp rörande invigningen. Brage har dock systematiskt samlat pressklipp först från år 1910. E-post adressen är pressarkivet@bragehelsingfors.fi

I Helsingors stadsbibliotek finns Hufvudstadsbladet på mikrofilm, går att fjärrlåna som kopia eller själva rullen. Information om första gipsutkastet och striden finns i boken Vallgren: Abc bok med bilder. Går att fjärrlåna.

Knappt om information om statyn finns i Gardberg: Wiborg. På finska finns
berättat om statyn i böckerna Viipurin kaupungin historia del IV och i Hämäläinen: Lyhyt matka Viipuriin. Alla böcker kan fjärrlånas.