Danny (Ilkka Lipsanen) yhtyeessä The Islanders lauloi v. 1964 levylle kappaleen EAST VIRGINIA. (K1) Mikä mahtoi olla hänen osuutensa laulutekstin…

Kysytty

Danny (Ilkka Lipsanen) yhtyeessä The Islanders lauloi v. 1964 levylle kappaleen EAST VIRGINIA.
(K1) Mikä mahtoi olla hänen osuutensa laulutekstin luomisessa ja sovittamisessa? Sivustolla Fono.fi on viitteitä ainakin sovittamisesta. Toisaallakin netissä mainitaaan "Ilkka Lipsasen sovittama kansanballadi East Virginia"
(http://www.veikkotiitto.fi/tiedostot/Danny_Diskografia.pdf).
(K2) Millaiset tekijätiedot kappaleelle on ilmoitettu vuoden 1964 levyssä/levykansissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viola-tietokannan mukaan vuoden 1964 levytyksen esittäjinä olivat Danny & The Islanders ja itse laulun alkuperäksi on ilmoitettu "kansanlaulu, Pohjois-Amerikka". Levytetyn version sovittajiksi on merkitty Esko Linnavalli ja Ilkka Lipsanen. Mitään viitettä siitä, että tässä versiossa olisi muokattu sanoja, ei tietokannassa ole. Todennäköisesti laulu on poimittu Joan Baezin vuonna 1960 levytetyltä ja julkaistulta albumilta "Joan Baez". Siinä perinnelaulun sovittajaksi on merkitty Joan Baez. Mahdollisesti varhaisin laulun levytys on vuodelta 1927 (Buell Kazee). Tässä versiossa ollaan jo aika kaukana Dannyn tulkinnasta.

Heikki Poroila