"Curd" on suosittua ainakin osissa Intiaa. Mutta myydäänkö sitä Suomessa kaupoissa vai tehdäänkö itse? Minkä kanssa/miten sitä syödään?

Kysytty

"Curd" on suosittua ainakin osissa Intiaa. Mutta myydäänkö sitä Suomessa kaupoissa vai tehdäänkö itse? Minkä kanssa/miten sitä syödään?

Vastaus

Vastattu

Valmista perinteistä Lemon Curdia näyttäisi olevan myytävänä K-Citymarketissa ja Tokmannilla. Verkkokaupoista sitä voi tilata esim. delideli.fi ja foodie.fi.

Curd sopii hyvin paahtoleipien päälle, kakkujen täytteeksi tai maustamaan jogurttia.

Netistä löytyy useita ohjeita curdin valmistamiseen ja muitakin makuja voi käyttää kuin sitruunaa.

4 ääntä

Kommentit

Lemon curd on tosi helppo valmistaa itse!

Sitruunamehua (miksei muitakin sitruksia, toki sitten ei ole enää lemon curdia), voita, kananmunankeltuainen ja sokeria. Hissukseen keittelyä. Säilyykin useamman päivän ellei tule syödyksi ennen sitä.

Moi. Intiassa esimerkiksi parathojen ja purien jne. ruoan kanssa nautittu curd on Suomessa maustamatonta jogurttia. En tiedä, onko sitä lähinnä turkkilainen, kreikkalainen vai muu ruokakauppojen perusjogurtti, mutta lemon curd on ainakin eri asia, kuin plain curd, jota suolaisten ruokien kanssa nautitaan.

Etsin englanninkielisiä aertikkleita netistä, ka kaikissa kerrotaan, että ero on siinä, mitä bakteereja käytetään ja siinä, että jogurtin valmistus vaatii tarkan bakteerilajin (kaksi bakteerilajia) ja lämpötilan. Intialiainen curd valmistetaan lisäämällä pastöroituun maitoon vanhaa curdia, ja maidon juoksettumisen saa aikaan alueellisesti vaihteleva joukko bakteereja. Samalla tavalla meillä tehdään viiliä - pannaan pieni määrä kaupan viiliä siemeneksi ja kaadetaan päälle kaupan maitoa. Jogurtti on siis tavallaa teollisempi, vaikka sekin perustuu kansanperinteeseen.

Mutta mutta

Löysin artikkelin (https://www.jagranjosh.com/general-knowledge/what-is-the-difference-bet…) joka väittää, että jogurtin valmistuksessa käytetty bakteeri muuntaa maidon sokereita, kun taas crudin valmistuksessa käytetään bakteeria, joka muuntaa maidon valkuaisaineita. Tälle en nopealla haulla löytänyt listätukea, joten en tiedä pitääkö se paikkansa.

Mitähän aineita bakteeri prosessoi kun piimää ja viiliä tehdään?

Katso https://fi.wikipedia.org/wiki/Hapanmaitotuote: " Mesofiiliset hapatteet kasvatetaan 18–24 °C:n lämpötilassa ja termofiiliset hapatteet 37–42 °C:n lämpötilassa. Termofiilisiä hapatteita käytetään jogurttien valmistuksessa." Myöskin https://fi.wikipedia.org/wiki/Jogurtti antaa ihan eri kuvan jogurtin "teollisemmasta" luonteesta.

Maitovalkuainen juoksettuu happojen avulla. Happoa voidaan saada esim. ennestään happamasta maidosta, mutta sitä saadaan myös maitosokerin pilkkoutumisen seurauksena. Eri alueilla on perinteisesti ollut käytössä erilaisia bakteerikantoja, koska lämpö, kosteus, yms. ovat joka paikassa erilaisia. Kotioloissa bakteerikantojen valikointiin ei ole tarkkoja keinoja, joten jossain päin bakteerisekoituksen toiminta on perustunut enemmän sokerien pilkkomiseen kuin jossain muualla. Nykyisessä teollisessa tuotannossa voidaan bakteerilajit valikoida paljon tarkemmin.