Otsikko
Blues, Rhythm & Blues, Soul, Funk ovat musiikin tyylilajeja. Tahtoisin tietää ketkä tai kutka musiikintekijät/bändit/laulajat parahaiten edustaisivat kutakin…

Kysytty

Blues, Rhythm & Blues, Soul, Funk ovat musiikin tyylilajeja. Tahtoisin tietää ketkä tai kutka musiikintekijät/bändit/laulajat parahaiten edustaisivat kutakin lajia (2-4 artistia /laji)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseenne ei voi antaa haluamaanne vastausta, sillä noin suppean listan laatiminen tuottaa sattumanvaraisen, mahdollisesti yksilöllisiin makumieltymyksiin ja/tai puhtaasti myyntitilastoihin perustuvan tuloksen, joka ei ehkä tuo esiin edes musiikin lajin tyypillisimpiä piirteitä.
Musiikin hakuteokset sisältävät hakemistanne aiheista artikkeleita, joissa myös mainitaan tyylisuuntien keskeisiä edustajia:
Suomalaisista hakuteoksista voi suositella esim. yleisiä musiikin tietosanakirjoja (Suuri musiikkitietosanakirja, 1989-1992 ja Otavan iso musiikkitietosanakirja, 1978-1980), joista teosten iästä huolimatta saa perustietoja aiheista) sekä erityisesti v. 1992 ilmestynyttä teosta 'Populaarimusiikin tyylisuunnat' / Risto Rauhala, joka sisältää myös luetteloita kunkin tyylilajin suositelluista esittäjistä/äänitteistä.
Myös englanninkielisessä 'The new Grove dictionary of American music' -hakuteoksessa (4 osaa) on lyhyet, analyyttiset artikkelit aiheista.