Otsikko
Aurinko mahdollistaa elämän maapallolla. Kuinka pienestä tämä on kiinni? Milloin aurinko olisi liian lähellä, ja elämä mahdoton? Entä millaisessa tilanteessa…

Kysytty

Aurinko mahdollistaa elämän maapallolla. Kuinka pienestä tämä on kiinni? Milloin aurinko olisi liian lähellä, ja elämä mahdoton? Entä millaisessa tilanteessa auringon energia ei riittäisi elämän ylläpitoon (sammuminen, peittyminen, kaukaisempi sijainti)?

Miten auringon tuottaman energian määrää tai merkitystä voisi kuvata? Esimerkiksi verrattuna ihmiskunnan energiantuotantoon tai energiantarpeeseen (voimalat jne)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Auringon keskietäisyys maasta on noin 150 miljoonaa kilometriä. Erään laskelman mukaan maan keskilämpötila nousisi noin 42 celsiusasteeseen, jos olisimme 50 gigametriä eli 50 miljoonaa kilometriä eli noin kolmanneksen lähempänä aurinkoa. Viimeistään tässä vaiheessa meret luultavasti kuivuisivat ja elämä kävisi muutenkin mahdottomaksi, mutta luultavasti jo paljon pienemmän kirimisen jälkeen.

Samaa kaavaa voi halutessaan käyttää myös maksimietäisyyden laskemiseen, vaikkapa sillä oletuksella, että maan keskilämpötila olisi 10-15 astetta.

Wikipedian mukaan aurinkoenergiasta vain noin 0,008 prosenttia päätyy ihmiskunnan käyttöön. Se, miten paljon sitä missäkin käytetään, riippuu tekniikasta, reusrsseista ja laskentatavoista. Mittasuhteita voi kuitenkin hakea seuraavasta:

Center for Climate and Energy Solutions -yhdistyksen mukaan Yhdysvaltain, joka on maailman johtavia teollisuusmaita, käyttämästä energiasta vain kaksi prosenttia on uusiutuvista lähteistä. Uusiutuvista energialähteistä puolestaan aurinkovoimaa on 11 prosenttia.