Ateneum, Pekka Halosen "Uimarannalla" (1913) suurimmassa salissa nyt. Teos kuuluu Tampreen kaupungille. Opas ei osannut vastata: Missä se on vakituisesti,…

Kysytty

Ateneum, Pekka Halosen "Uimarannalla" (1913) suurimmassa salissa nyt. Teos kuuluu Tampreen kaupungille. Opas ei osannut vastata: Missä se on vakituisesti, minne se tuli alkuaan ja miten; miten tamperelaiset suhtautuivat ison maalauksen alastomuuteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen taidemuseosta saadun tiedon mukaan teos on saatu Tampereelle vuonna 1973 Josefine Borgin testamenttaamana. Teos tunnetaan nimellä Neljä tyttöä ja se on lahjoituksesta saakka ollut sijoitettuna Tampereen raatihuoneen toiseen kerrokseen. Siten se on ollut suhteellisen pienen yleisön nähtävillä, eikä sen saamaa vastaanottoa ole dokumentoitu.