Otsikko
Asiakas muistelee lukeneensa joskus menneinä vuosina kirjan, joka kertoo masada-vuoresta/pöytävuori, jonne selootit joko hyökkäsivät taikka linnoittautuivat ja…

Kysytty

Asiakas muistelee lukeneensa joskus menneinä vuosina kirjan, joka kertoo masada-vuoresta/pöytävuori, jonne selootit joko hyökkäsivät taikka linnoittautuivat ja sitten joku muu ryhmittymä hyökkäsi ja tappoi tämän ryhmittymän.. mistähän kirjasta mahtaisi olla kyse...?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietomme Masadan piirityksestä (v. 73-74) jKr. perustuvat aikalaisen Flavius Josefuksen kirjoittamaan "Juutalaissodan historiaan", joka on ilmestynyt suomennoksena v. 2004 (ISBN 951-0-28945-0). Tapahtuman esihistoria lienee ollut suomalaiselle rahvaalle tuttu, koska monessa vielä 1900-alussa painetussa virsikirjassa oli liitteenä kertomus Jerusalemin tuhosta. Romaaneissa aihetta varmaankin on käsitelty useinkin, viimeisiä lienee Elwood, Roger
Matkalla Masadaan. - 1998.
ISBN 951-888-253-3

Muita voisivat olla (kaiketi mm.)
Ekqvist, Eero
Joelin paluu. - 1980.
ISBN 951-605-613-X

Spillman, J.
Jerusalemin kohtalon hetket. - 1968.