Asiakas etsii rekkamiehen elämästä kertovaa kappaletta, joka on kuulemma Jussi & Eero Raittisen esittämä ja sanoituksissa on kohta "pari kolme keikkaa sitten…

Kysytty

Asiakas etsii rekkamiehen elämästä kertovaa kappaletta, joka on kuulemma Jussi & Eero Raittisen esittämä ja sanoituksissa on kohta "pari kolme keikkaa sitten kotipuoleen". Ainoa äkkiseltään löytämäni Raittisten kyseistä aihepiiriä käsittelevä kappale on Hirvi, älä tule tielle, mutta kuulemma siitä kappaleesta ei ole tällä kertaa kysymys. Mahtaako etsityn kaltainen kappale olla olemassa, vai onko asiakkaan muisti tehnyt tässä kohtaa tenän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti ihan tällaista laulua ei ole löytynyt, vaikka sekä aihepiiri ja myös sanoituksen tunnelma viittaa kovasti Matti Eskon tunnetuksi tekemään Esa Niemisen sävellykseen Juha Tapanisen sanoihin "Rekkamies". Kysyjän muistamaa säettä ei juuri sellaisenaan laulussa kuitenkaan ole (ks. esimerkiksi http://lyricsfi.com/matti-esko/rekkamies), joten ehkä jotain muuta laulua kuitenkin tavoitellaan. Nuo "Rekkamiehen" sanat kannattaisi ehkä kuitenkin tarkistaa, jos se kuitenkin olisi se etsitty laulu.

Jussi Raittisen levytetty tuotanto on niin suuri, että ellei joku tätä suoraan muista, on sen systemaattinen etsiminen varsin työläs operaatio. Kansallisdiskografia VIOLA ei tällaista säettä tunnista, mutta toisaalta se ei sisällä suinkaan kaikkien laulujen alkusanojakaan, saati sitten jokin kertosäkeen loppua, jollaisesta tässä tuntuisi olevan kyse.

Vuonna 1995 Eero ja Jussi levyttivät ja julkaisivat Timo Kiiskisen laulun "Kuoppainen tie", joka saattaisi liittyä rekkamiesteemaan. Tämän laulun sanoja en tähän hätään kyennyt kuitenkaan löytämään, joten asia jää auki.

Heikki Poroila