Arvoisat kirjastonhoitajat! Dekkarilukupiirimme syksyn teemana on historia, ja erityisesti haaveilemme dekkareista, jotka sijoittuvat 1920-luvun Irlantiin,…

Kysytty

Hei, arvoisat kirjastonhoitajat! Dekkarilukupiirimme syksyn teemana on historia, ja erityisesti haaveilemme dekkareista, jotka sijoittuvat 1920-luvun Irlantiin, Espanjan sisällissodan aikoihin ja näiden lisäksi toki muutkin historiaan ajoittuvat dekkarit kelpaavat. Kirjoja pitäisi olla lainattavissa pääkaupunkiseudun kirjastoissa noin 15 kpl, ja koska lukupiirimme lukee paljon, niin ne ihan kaikista tunnetuimmat teokset on luettu jo aikaa sitten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomennettuja irlantilaisia, melko uusia dekkareita, ovat Brian McGillowayn: "Hirsipuukuja" ja Ken Bruen "Jack Taylor". John Banvillen teoksista vain "Todistajan kirja" löytynee helposti. Klassikkoja, jotka eivät ehkä ole dekkareita, mutta hyviä irlantilaisia, ovat Anne Enrightin "Valvojaiset", Flann O'Brienin "Kolmas konstaapeli", Emma Donoghuen " Huone" ja Seamus Deanen "Lukuhetkiä pimeässä".

Dramaattista jännitettä on näissä vähän vanhemmissa teoksissa: Elizabeth Bowen: "Sydämen kuolema", Iris Murdoch: "Nunnia ja sotilaita", James Joyce: "Dublinilaisia". Aitoa Irlannin 1920 -luvun kuvausta löytyy Eugene O'Neillin näytelmistä.