Arvoisa kirjastonhoitaja Vaimoni isän isä oli 422. Kolpinon rymentin sotilas Aleksander Matajeff, joka kaatui Tampereen valtauksen aikana talvella 1918…

Kysytty

Arvoisa kirjastonhoitaja

Vaimoni isän isä oli 422. Kolpinon rymentin sotilas Aleksander Matajeff, joka kaatui Tampereen valtauksen aikana talvella 1918. Löytyykö teiltä tietoja ko. rykmentistä tai kaatuneista venäläisistä sotilaista. Googlessa Kolpinoa haettaessa on linkki sivuillenne, mutta en löydä sieltä siitä mitään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsin hyvä verkkotietopaketti venäläisten joukkojen osuudesta Tampereen vuoden 1918 tapahtumiin löytyy osoitteesta
http://www15.uta.fi/koskivoimaa/valta/1918-40/venalai1.htm

Kyseisen artikkelin lopussa on myös kattava luettelo kirjallisuudesta, jossa käsitellään tai sivutaan venäläisiä joukkoja.

Lars Westerlundin toimittamassa, vuonna 2004 julkaistussa teossarjassa "Venäläissurmat Suomessa 1914-22" on käsitelty myös kyseistä aihepiiriä. Teossarjan osassa 2.1 esitetään venäläisten kärsimiä tappioita Tampereen seudun taisteluissa sekä luetellaan myös suuret määrät kaatuneiden nimiä.

Em. teokset ovat lainattavissa muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta sekä esimerkiksi pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista.

Itse 422. Kolpinon rykmentistä ei löydy todennäköisesti tarkempia tietoja kuin venäläisistä arkistolähteistä.