Otsikko
Antavatko sukuseurat/sukuneuvostot sukukirjat yleensä lahjoituksena kirjastoille?

Kysytty

Hei!
Antavatko sukuseurat/sukuneuvostot sukukirjat yleensä lahjoituksena kirjastoille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Sukuseurat tai -neuvostot eivät yleensä lahjoita sukukirjoja kirjastoille. Kirjastot ostavat näitä kirjoja itse, aivan kuten muutakin aineistoa. Lahjoituksia otetaan kyllä yleensä vastaan, jos sellaisia tarjotaan.

0 ääntä

Kommentit

Sukututkimusseuran kirjasto Helsingissä Liisankadulla ottaa mielellään vastaan lahjoituksena sukukirjojen lisäksi myös muita suku- ja henkilöhistorialliseen kokoelmaan sopivia julkaisuja.
(http://www.genealogia.fi/lahjoitakirjastolle)

Vapaakappalelain mukaiset teokset vapaakappalekirjastoihin - yliopistokirjastotaso - pitäisi toki mennä näistäkin kirjoista, sikäli jos ne on tehty jossain painotalossa, joka hoitaa velvoitteensa. Kotikoneilla printatut teokset, joissa monasti on hyvinkin arvokasta henkilötietoa, eivät sen sijaan päädy minnekään suuren yleisön saataville.