Otsikko
Aloitan tekemään gradua suomalaisista maansiirtokoneista (laahukaivukoneet, kauhakuormaat, dumpperit, kuorma-autot) ja työmaista v. 1940-luvulta aina 1980…

Kysytty

Aloitan tekemään gradua suomalaisista maansiirtokoneista (laahukaivukoneet, kauhakuormaat, dumpperit, kuorma-autot) ja työmaista v. 1940-luvulta aina 1980-luvulle saakka. Erityisesti vanhemmat maansiirtokoneet ovat keskeisiä. Mistähän löytäisin materiaalia ko. aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti meillä Oulun kaupunginkirjastossa aiheestasi löytyvä tieto on vähäistä. Voit katsoa aineistotietokannastamme http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/index.html asiasanoilla maansiirtokoneet tai rakennuskoneet tai työmaat.
Teoksessa:
- Rakennuskoneet, ilmestymisvuosi 1955 käsitellään mm. kaivu- ja maansiirtokoneita: laahauskauhalaitokset, traktorit jne. Muita mahdollisia:
- Maarakennuskoneiden työmenetelmät (ilm. 1963) on asiaa kaivukoneista, puskutraktoreista yms. samoin
- Maa- ja vesirakentajan käsikirjassa (1963), jossa on myös artikkeli Työmaan järjestely.
- Maarakennuskoneiden käyttötekniikka (1971), artikkelit Työmaa ja työn suunnittelu.
Uudempaa tietoa on esim. teoksessa
- Olli-Pekka Hartikainen: Maarakennustekniikka.
Enemmän aineistoa löytynee yliopistojen kirjastoista.

Fennica-tietokannastakin http://fennica.csc.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=local&P… voisit katsoa em. asiasanoilla. Fennica eli Suomen kansallisbibliografia sisältää tiedot Suomessa ilmestyneestä kirjallisuudesta.