, äitini on saanut 70% näköinvaliditeetin perusteella cd-äänikirjojen kuuntelulaitteen. Hän ei omista kirjastokorttia. Epäselväksi jäi, mistä hän saa…

Kysytty

Hei,
äitini on saanut 70% näköinvaliditeetin perusteella cd-äänikirjojen kuuntelulaitteen. Hän ei omista kirjastokorttia. Epäselväksi jäi, mistä hän saa äänikirjoja cd muodossa, kun ei pysty käyttämään enää kirjastopalveluja? Voinko lainata hänelle äänikirjoja omalla kirjastokortillani tai onko kirjastolla palvelua äänikirjojen lähettämisestä postitse?

Vastaus

Vastattu

Onko kyse Daisy-soittimesta? Näkövammaisten keskusliitto lainaa Daisy-soittimia Celian ja yleisten kirjastojen asiakkaille sekä näkövammaisille äänilehtien lukijoille. Daisy-äänilehtiä tuottavat Näkövammaisten liitto ja alueyhdistykset. DAisy-soitin ei tosin edellytä 50 % haitta-astetta.
 https://www.nakovammaistenliitto.fi/fi/daisy#header--valitse-sopiva-daisy-soitin

Voitte sopia Celia-asiakkuudesta, jolloin äidillenne toimitetaan postitse kotiin cd-äänikirjoja kuukausittain. Äänilevyjä ei tarvitse palauttaa. Levyt lähetetään valtakunnallisesta Saavutettavuuskirjasto Celiasta, mutta asiakkuudesta voi sopia omassa lähikirjastossa.

https://www.celia.fi/tietoa-celiasta/

Koska äidilläsi on yli 50 % haitta-aste, hänen on mahdollista siirtyä myös LUETUS-asiakkaaksi, jolloin hän ei tarvitsisi cd-levyjä lainkaan vaan saisi äänilehtiä ja kerhokirjoja suoraan Daisy-soittimeen ilman CD-levyjä ja tietokonetta. Laite edellyttää verkkoyhteyttä, jos sellaista ei kotona ole, Näkövammaisten Keskusliitosta voi lainata Kuuntelukaista-yhteyden. Se on langaton mobiiliyhteys, jota voi käyttää vain tähän palveluun.

Daisy-soittimesta ja LUETUS-palvelusta voi kysyä Daisy-neuvonnasta p. 09 3960 4040.