Aihe: Suezin kanavan rakentaminen ja historia (sekä poliittinen että henkilöhistoria), Ferdinand de Lesseps

Kysytty

Aihe: Suezin kanavan rakentaminen ja historia (sekä poliittinen että henkilöhistoria), Ferdinand de Lesseps

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suuret keksijät 1-2 -teoksessa on tosiaan laajahko artikkeli (15 sivua) Ferdinand de Lessepsistä.

Suezin kanavan rakentamisesta on artikkeli Otavan suuressa encyclopediassa, samoin Encyclopedia Britannicassa (englanninkielinen). Suezin kanavasta (myös poliittisessa mielessä) on tietoa Grimbergin Kansojen historiassa, etenkin osassa 22.

Kuopion Varastokirjastossa on kaksi ranskankielistä Ferdinand de Lessepsiä käsittelevää teosta. Ne voidaan tilata kaukolainaksi tarvittaessa.

Mielenkiintoinen olisi Sigurd Wettenhovi-Aspan kirjoittama Suezin kolme kanavaa, mutta sitä on huonosti saatavilla: sen saa ainoastaan lukusalikäyttöön sekä Turun että Helsingin yliopiston kirjastossa.

Yliopistojen kirjastoissa on teoksia Suezin kanavan poliittisesta historiasta. Niitä voi etsiä esim. Nelli-portaalin avulla (http://www.nelliportaali.fi/).