Adoptionaalinen dogmi

Kysytty

Adoptionaalinen dogmi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liittyisiköhän tämä adoptionismiin l. adoptianismiin. Se on 700-luvun opinsuunta, jonka mukaan Kristus ei ole Jumalan Poika, vaan on Hengen täyttämänä siveellisenä ihmisenä nostettu jumalalliseen arvoon.
Otavan Suuri Ensyklopedia 11, 1982.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Pitäs päästä vielä Rooman valtakunnan synnyinajankohtaan.

Kysymys on siis asiasta josta luovuttiin vuoden kuluessa kun kristinuskosta tuli Rooman valtakunnan uskonto, siis 332-333 plus Paavin korjaamat 5-7 vuotta.