Otsikko
Aamulehdessä oli joskus vuosia sitten kilpailu jossa valittiin Suomen synkin runo. Mitkä runot siinä äänestyksessä saivat eniten ääniä ja milloin artikkeli…

Kysytty

Aamulehdessä oli joskus vuosia sitten kilpailu jossa valittiin Suomen synkin runo.
Mitkä runot siinä äänestyksessä saivat eniten ääniä ja milloin artikkeli julkaistiin?

Jos en ihan väärin muista niin Kaarlo Kramsu "pärjäsi" kilpailussa "hyvin"...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaarlo Kramsu mainitaan usein Suomen synkimmäksi runoilijaksi. Näin hänestä kerrotaan Oulun kaupunginkirjaston sivuilla http://www.ouka.fi/kirjasto/kirjailijat/kramsu/runous.htm

Runokilpailusta Suomen synkimmästä runosta kysyin Aamulehdestä. Aamulehdestä ei löytynyt tietoa runokilpailusta, jossa olisi valittu Suomen synkin runo. Sen sijaan lehdessä oli ollut Aleksis Kiven päivänä 2006 äänestys suomalaisten lempirunosta. Tuossa äänestyksessä oli eniten kerännyt ääniä Eino Leinon runo Nocturne. Myös Leinon Hymyilevä Apollo ja Elegia pärjäsivät hyvin. Jaetulle kakkossijalle kipusivat runoilijat Tommy Tabermann ja Aale Tynni runollaan Kaarisilta. Suosikkirunolijoita olivat lisäksi Kirsi Kunnas, Aleksis Kivi, Edith Södergran, Uuno Kailas ja Katri Vala. Nykyrunoilijoista listalle pääsivät Sirkka Turkka ja Heli Laaksinen sekä rocklyyrikot Pelle Miljoona ja A.W. Yrjänä.

2 ääntä

Kommentit

Se on muuten varma, että Aamulehdessä tosiaan oli aikanaan Suomen synkintä runoa etsinyt juttu. Mieleen jäi erityisesti nämä jylhät säkeet: "Invalidi jalaton/ainoalla kädellään/jossa yksi sormi on/raapi päätään särkevää". Miettikääpä sitä! Haluaisin itsekin lukea jutun uudelleen, siinä oli muitakin helmiä kuin tuo ylläoleva.