Otsikko
Mikä organisaatio päätti kansainvälisen palomiesten päivän viettämisestä?

Kysytty

3.5. vietettiin kansainvälistä lehdistönvapauden (sananvapauden) päivää. Päätöksen teki YK tai UNESCO, jonka nimissä on monta muutakin vuotuista merkkipäivää.

Nyt 4.5. on kansainvälinen palomiesten päivä. Päivän nimi ja ajankohta löytyy netistä monella kielellä, mutta: mikä organisaatio päätti tuollaisen päivän viettämisestä maailmanlaajuisesti?

Vastaus

Vastattu

International Firefighters’ Day (IFFD) -sivuston (https://www.firefightersday.org/about-iffd/) mukaan päivän ideoi australialainen vapaapalokuntalainen J. J. Edmonds sen jälkeen, kun viisi palomiestä kuoli sammuttaessaan maastopaloa Victoriassa, Australiassa vuonna 1998. Edmonds käynnisti sekä kansallisen että kansainvälisen yhteisön kesken keskustelun päivän vietosta, ajankohdasta ja tunnussymbolista. Päivänmääräksi valittu 4.5. on palomiesten suojeluspyhimyksen, pyhän Florianuksen päivä.

2 ääntä

Kommentit

Kysyttiin, mikä organisaatio päätti teemapäivän viettämisestä maailmanlaajuisesti, vertailukohteena YK ja Unesco, jotka ovat tehneet päätöksiä monista erityispäivistä.
Vastaukseen on saatu pituutta kiertelemällä idean synnyn ja ajankohdan valintaperusteen, täsmentämättömän "kansainvälisen yhteisön" keskustelun ympärillä - mutta siinä ei vastata kysymykseen.