1960-luvun puolivälissä ostin kirja-alennusmyynnistä ruotsalaisen hyvin hauskan - tai ainakin se silloin nauratti kovasti - romaanin, jonka päähenkilö on…

Kysytty

1960-luvun puolivälissä ostin kirja-alennusmyynnistä ruotsalaisen hyvin hauskan - tai ainakin se silloin nauratti kovasti - romaanin, jonka päähenkilö on ruotsalaisen paremman perheen poika (nimeltään Freddy?), joka vietti hulvatonta elämää. Sisareni, joka myös piti kovasti kirjasta, lainasi sen jollekin kaverille, joka on ilmeisesti lainannut sen edelleen.
Olen viime aikoina kovasti kaivannut oikein hauskaa kirjaa - tai ainakin niin hauskaa kirjaa, että saisi nauraa kyllikseen. En ole yrityksistäni huolimatta sellaista löytänyt ja nyt toivonkin, että saisitte jäljitettyä yo. teoksen, jotta voisin kokeilla vieläkö nämä jutut naurattavat minua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakemanne teos on varmaankin Claes Bergelin "Freddy", jonka suomenkielinen versio ilmestyi WSOY:n kustantamana 1962. Voitte kaukolainata kirjan lähikirjastonne kautta, sillä teoksesta on tietokantojemme mukaan niteitä ainakin Lappeenrannan maakuntakirjastossa ja Varastokirjastossa Kuopiossa. Kaukopalvelun säännöt ovat sivulla http://www.lib.hel.fi/fi-FI/kaukopalvelu

Kansalliskirjaston kokoelmista kirja löytyy myöskin, mutta sieltä kirjaa ei saa lainata kotiinsa.