1960 luvulla voitin arvalla suomenkielisen kirjan, joka kertoi kahdesta seikkailijasta Tšuktšimaassa. Siellä oli samaanin johtama kyläyhteisö Alkuperäteos…

Kysytty

1960 luvulla voitin arvalla suomenkielisen kirjan, joka kertoi kahdesta seikkailijasta Tšuktšimaassa. Siellä oli samaanin johtama kyläyhteisö
Alkuperäteos lienee neuvostoliittolaisen kirjailijan kirjoittama.
Minulla on ole muistoa kirjoittajasta eikä kirjan nimestä.

Vastaus

Vastattu

Kysymyksessä voi olla neuvostokirjailijan  Tihon Sjomuškin romaani "Alitet pakenee vuorille". Helsinki: Kansankulttuuri, 1958. Se on tositapahtumiin pohjautuva kirja elämästä Tšuktšien niemimaalla.  Harvinaisen kiintoisia ovat kuvaukset tšuktšien perinnäistavoista, noidista ja taikauskon aiheuttamista ristiriidoista ja onnettomuuksista. Kirjailijan teokset kertoivat tsuktsien elämästä Neuvostoliitossa.

Toinen kirja voi olla V.A. Obrutsevin "Sannikovin maa". Moskova,1961. Teos kertoo tutkimusmatkasta ja tuntemattoman maan löydöstä, siellä alkuasukkaiden kylässä oli samaani.

Myös Arvostetun tšuktšikirjailijan Juri Rytheun tarinoiden miljöönä on Pohjoinen Jäämeri vähäisine rantakylineen, aiheena synnyinheimon elintavat, myytit, uskomukset sekä ennen muuta ihmisen ja luonnon erottamaton yhteys. Hänen 1960-luvun ja- 1970-luvun kirjoja on suomennettu 1980-luvulla:

"Kaikkein kauneimmat laivat". Novelleja ja  kertomuksia.  Moskova: Raduga, 1984.
"Tie seestyvään aamuun". Helsinki: SN-kirjat, 1988.
"Kun valaat lähtevät" ja "Ahman jäljet". Kaksi pienoisromaania. Helsinki:WSOY, 1980.
"Ihmissusi". Helsinki: WSOY, 1983. Tämä on pieni kertomus rakastavaisista nimeltä Goigoi ja Tin Tin. Hylkeenmetsästysmatkalla Goigoi joutuu jäähän aukeavan railon yllättämäksi ja ajelehtivan jäälautan vangiksi. Sitkeä elämänhalu, metsästystaito ja rakkauden muisto pitävät nuorukaisen hengissä läpi koettelemuksen.