Otsikko
1:sen maailmansodan aikana saksalaisten mukana taisteli afrikkalaisia askareita, Itä-Afrikasta,Kamerunista,Togosta, Namibiasta.Kuinka suuresta joukko-osastosta…

Kysytty

1:sen maailmansodan aikana saksalaisten mukana taisteli
afrikkalaisia askareita, Itä-Afrikasta,Kamerunista,Togosta,
Namibiasta.Kuinka suuresta joukko-osastosta oli kyse ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saksalla oli 1.maailmansodassa Afrikan siirtomaissaan kolme erillistä sotilasosastoa (Schutztruppe): Itä-, Länsi- sekä Lounais-Afrikassa.

Askareita, eli siirtomaiden alkuperäisasukkaista värvättyjä sotilaita taisteli erityisesti Itä-Afrikan osastossa Tansanian seudulla, joka koostui juuri ennen 1. maailmansodan alkua kaikkiaan neljästätoista komppaniasta. Eversti Paul Emil von Lettow-Vorbeckin komentaman joukko-osaston kokonaisvahvuus oli tuolloin 2772 sotilasta, joista paikallisia askareita oli valtaosa, yhteensä 2286 henkeä.

Länsi-Afrikan Kamerunin osasto koostui kahdestatoista komppaniasta, joiden kokonaisvahvuus oli 1855 sotilasta, ja joista afrikkalaisia oli 1650. Lisäksi Togossa oli sodan sytyttyä erillinen, myös paikallisista pitkälti koostettu toista tuhatta henkeä käsittänyt poliisiosasto.

Lounais-Afrikan osasto Namibiassa käsitti sodan alkaessa 1967 sotilasta, joista valtaosa oli saksalaisia. Paikallisia ei värväytynyt joukkoihin samalla tavoin kuin muualla.

Lisätietoja 1. maailmansodasta Afrikassa muun muassa seuraavista teoksista:

Edward Paice: "World War I - The African Front" (2010)
Edwin P. Hoyt: "Guerilla - Colonel von Lettow-Vorbeck and Germany's East African Empire" (1981)
Werner Haupt: "Die deutsche Schutztruppe 1889-1918" (1989)

Lisätietoja myös aihetta käsittelevistä Wikipedia-artikkeleista:

https://en.wikipedia.org/wiki/Schutztruppe

https://en.wikipedia.org/wiki/African_theatre_of_World_War_I

Yst.terv.
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto