Yliopistossa opiskeleva henkilö on valtiotieteiden yo, yhteiskuntatieteiden yo, luonnontieteiden yo tms. Eikö yo tarkoita ylioppilasta? Minä opiskelen…

Kysytty

Yliopistossa opiskeleva henkilö on valtiotieteiden yo, yhteiskuntatieteiden yo, luonnontieteiden yo tms. Eikö yo tarkoita ylioppilasta? Minä opiskelen yliopistossa tutkintoa, mutta en ole ylioppilas? Mikä minä olen? Yhteiskuntatieteiden?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Timo Nurmi määrittelee Gummeruksen suuressa suomen kielen sanakirjassa sanan opiskelija: muodollista opetusta koulunkäyntiä ylemmällä tasolla nauttiva henkilö, esim. fysiikan opiskelija. Näin ollen voinet käyttää titteliä yhteiskuntatieteiden opiskelija. Kaisa Häkkinen määrittelee puolestaan Nykysuomen etymologisessa sanakirjassa opiskelija -sanan olevan oppitekoinen uudissana, jonka Elias Lönnrot otti käyttöön v. 1874. Erityisesti korkeakouluopiskelijoista on vanhimmassa kirjakielessä käytetty nimityksiä oppivainen tai oppiva.

2 ääntä

Kommentit

Historiaa: Ennen tutk.uudistuksia olivat kauppakorkeakoulut poikkeuksia: niihin pääsi myös olematta ylioppilas, opistopohjalta. Silti virallisissa yhteyksissä, esim. rehtorin avajaispuheissa, kaikkia puhuteltiin: hyvät professorit, - - ja ylioppilaat ("kauppatieteen yo"). Merkonomipohjaisia ei eritelty, vaikka heitä tuli joka vuosi useita.