Volter Kilpi käyttää sanaa vallettu vallettuminen. Esim: "Ja kuitenkin sydän suurta sanottavaa valkettuu." tai "..hän saa elämän koko tiheän ja mehevän…

Kysytty

Volter Kilpi käyttää sanaa vallettu vallettuminen. Esim: "Ja kuitenkin sydän suurta sanottavaa valkettuu." tai "..hän saa elämän koko tiheän ja mehevän vallettuminen kuvauksessaan tykähtämään..". Mitä sana tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Suomen kielen etymologisen sanakirjan (Itkonen, Joki ja Peltola, 1975, s.1623) mukaan 'vallettua' sana on lähellä lounaismurteinen valli-sanaan. Kirjan mukaan vallettua-sanaa käytetään Kustavissa ja tarkoittaa 'aaltoilla, lainehtia'. Sanan pohjana on todennäköisesti ruotsinkielen sana 'svall' (hyrsky, tyrsky, hyöky, kuohu) tai 'svalla' (tyrskyä, hyökyä, kuohua).

Lähde: Erkki Itkonen, Aulis J.Joki ja Reino Peltola: Suomen kielen etymologinen sanakirja. V. Sarjassa Lexica societatis fenno-ugricae XII, 5. Helsi 1975. Suomalais-ugrilainen seura.