Voisitteko kertoa kirjoja, jotka käsittelevät ainakin tavalla tai toisella neulaa(myös kaikki terävät neulan tapaiset kelpaavat)!!! ensisijaisesti…

Kysytty

voisitteko kertoa kirjoja, jotka käsittelevät ainakin tavalla tai toisella neulaa(myös kaikki terävät neulan tapaiset kelpaavat)!!! ensisijaisesti tarvitsisin suomalaisia kirjoja ,mutta tietenkin myös ulkomaalaisia. kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei oikein käy ilmi, millaisia kirjoja etsit. Suomenkielisiä kirjoja aiheesta "neulat" ei erikseen löydy, mutta jotakin tietoa saattaisi löytyä selaamalla eri alojen teoksia läpi (tietokannoista ei tässä ole apua, vaan kirjoihin pitäisi tutustua yksityiskohtaisemmin). Esimerkiksi kansatieteen luokasta löytyy erilaisia perinteisiä ammatteja ja käden taitoja esitteleviä kirjoja, joista jossakin saattaisi ehkä olla mainintoja perinteisistä äimä-tyyppisistä neuloista; käsityökirjoista saattaa löytyä mainintoja siitä, millaisia neuloja minkäkinlaisissa käsitöissä käytetään, akupunktiota käsittelevissä kirjoissa saatetaan kertoa siihen käytettävistä neuloista, arkeologian kirjoissa voi olla tietoa muinaislöydöissä olleista neuloista, äänentoistolaitteita käsittelevissä teoksissa kerrotaan levysoittimien neuloista jne. Myös lehtiartikkelitietokannoista (esim. Aleksista) löytyy joitakin viitteitä.

Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta kyllä löytyy lukuisiakin teoksia hakusanalla "neulat" (tosin ei mitään suomenkielistä). Seuraavassa esimerkkejä näistä (voit selvittää kirjojen saatavuuden omassa lähikirjastossasi, jossa pääset myös selaamaan esim. Linda- ja Aleksi -tietokantoja):

Kilian-Dirlmeier, Imma: Nadeln der frühhelladischen bis archaischen Zeit von der Peloponnes / von Imma Kilian-Dirlmeier, München : Beck'sche Verlagsbuchhandlung, 1984

Novotná, Mária: Die Nadeln in der Slowakei / von Mária Novotná, München : Beck'sche Verlagsbuchandlung, 1980

Ríhovský, Jirí: Die Nadeln in Mähren und im Ostalpengebiet : von der mittleren Bronzezeit bis zur älteren Eisenzeit / von Jirí Ríhovský, München : Beck'sche Verlagsbuchandlung, 1979

Audouze, F. : Les Epingles du Sud-Est de la France : Départements Drôme, Isére, Hautes-Alpes, Savoie et Haute-Savoie / par F. Audouze et J.-C. Courtois, München : Beck'sche Verlagsbuchhandlung, 1970

Laux, Friedrich: Die Nadeln in Niedersachsen / von Friedrich Laux, München : Beck, 1976

Kubach, Wolf: Die Nadeln in Hessen und Rheinhessen / von Wolf Kubach, München : Beck, 1977

Carancini, Gian Luigi: Die Nadeln in Italien = Gli spilloni nell'Italia continentale / von Gian Luigi Carancini, München : Beck, 1975

Waller, Jutta: Dräktnålar från Helgö : paralleller och dateringsproblem / Jutta Waller, Uppsats för trebetyg : Uppsala universitet, jämförande fornkunskap

Till Finlands museimän / [Sigurd Curman], Stockholm, 1940

Andersson, Eva: The common thread : textile production during the Late Iron Age - Viking Age / Eva Andersson, Lund : University of Lund, 1999

Eilbracht, Heidemarie: Filigran- und Granulationskunst im wikingischen Norden : Untersuchungen zum Transfer frühmittelalterlicher Gold- und Silberschmiedetechniken zwischen dem Kontinent und Nordeuropa / Heidemarie Eilbracht, Köln : Rheinland-Verlag, 1999