Otsikko
Voinko kopioida ja julkaista suljetussa fb-ryhmässä 1970 luvulla kuolleen Frans Huovisen tekemän sää ja ilmakirjan. Kirja on ilmeisesti julkaistu 1950 tai 1960…

Kysytty

Hei, voinko kopioida ja julkaista suljetussa fb-ryhmässä 1970 luvulla kuolleen Frans Huovisen tekemän sää ja ilmakirjan. Kirja on ilmeisesti julkaistu 1950 tai 1960 luvulla. Kirjaa on painettu ja sitä on ilmeisesti ollut saatavilla koska useimmat tuttavani kertoivat että heillä on lapsuudessa ollut kirja tai paremminkin vihkonen. Nyt löysin tämän alkuperäisen teoksen ja haluaisin sen julkaista kylämme suljetuilla sivuilla, koska Frans on osa kylämme historiaa. Fransilla ei ollut perhettä, hän oli yksineläjä.

Vastaus

Vastattu

Jos Frans Huovinen on kuollut 1970-luvulla, hänen teoksensa tulevat tekijänoikeudellisesti vapaiksi vasta 2040-luvulla. Suljetun someryhmän tekijänoikeudellista statusta ei tietääkseni ole oikeudessa toistaiseksi puitu, ellei taannoinen poliisien suljetussa ryhmässä esiintynyt kielenkäyttö ja sen sallittavuus sitten ollut riittävä tulkinta. Itse lähtisin siitä, ettei suljettukaan ryhmä vastaa perinteistä laintulkitaa "yksityisestä" käytöstä. Perinteisesti yksityisyyden piiriin ovat kuuluneet vain lähiomaiset ja lähimmät ystävät. Ryhmän verkkotekninen avoin tai suljettu rooli ei ole tekijänoikeudellisesti merkityksellistä.

Edellä sanomani perusteella olisin sitä mieltä, että kysyjä voi laillisesti kopioida ja levittää Frans Huovisen teoksen suljetussa FB-ryhmässä vain siinä tapauksessa, että kyseisessä ryhmässä on jäseninä voi sellaisia ihmisiä, joita voidaan pitää FB-ryhmän perustajan yksityisyyden piiriin kuuluvina läheisinä. FB-sivun ongelman voi toki kiertää lähettämällä kirjan kopion suoraan kaikille ryhmän jäsenille, mutta ei se toiminta silti lailliseksi muutu.

Heikki Poroilaeee