Voiko kuka vain luoda ja rakentaa sanaristikon ja ehdottaa sitä osaksi ristikkolehteä taikka jotain aikakausilehteä? Mitä kautta tällainen mahdollisesti…

Kysytty

Voiko kuka vain luoda ja rakentaa sanaristikon ja ehdottaa sitä osaksi ristikkolehteä taikka jotain aikakausilehteä? Mitä kautta tällainen mahdollisesti onnistuisi?

Vastaus

Vastattu

Hei,

kaikki, joita kiinnostaa sanaristikoiden laadinta kiinnostaa, voivat niitä tehdä. Internetistä löytyy muutamia sivustoja, joita voi hyödyntää ristikoiden laadinnassa. Kannattaa tutustua esimerkiksi Sanaris oy:n sivustoon ja Generistik-sivustoon. Jälkimmäinen on tietokoneohjelma ristikoiden laadintaan. En pysty sanomaan millainen se käytännössä on. Rekisteröityminen maksaa 50 €. Internetistä voi löytyä myös muita sanaristikoiden laadintaan tehtyjä ohjelmia.

Ristikoiden laadinnassa on tärkeää hyvä ja monipuolinen suomenkielentaito. Ristikoiden laadintaan on julkaistu erilaisia sanaristikkokirjoja. Kirjat ovat pääasiassa sanastoja ja niitä ovat laatineet esimerkiksi Erkki Vuokila ja Veijo Wirén. Näitä kirjoja kannattaa tiedustella lähimmästä kirjastosta.

Ristikoita voi tarjota suoraan lehtitaloille. Kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi oululaiseen Kolmiokirja Oy:hyn tai Sanaris Oy:hyn.

Linkit tekstissä mainituille sivustoille alla (klikkaa sivuston nimeä):

Sanaris Oy

Kolmiokirja Oy

Generistik