Voidaanko geenimuunnellun eläimen lihaa myydä luomuna EU-alueella ja onko EU-alueella myynnissä mitään geenimanipuloidusta eläimestä lähtöisin olevia tuotteita?

Kysytty

Voidaanko geenimuunnellun eläimen lihaa myydä luomuna EU-alueella ja onko EU-alueella myynnissä mitään geenimanipuloidusta eläimestä lähtöisin olevia tuotteita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Geenimuunneltu liha ei koskaan ole luomua eikä sitä saa myydä luomuna. Luomu tarkoittaa luonnonmukaisesti tuotettua ja geenimuunneltu taas sitä, että tuotetta, tai lihatuotannon tapauksessa eläinten rehua, on muunneltu geneettisesti. Jos tuote sisältää tai sen valmistukseen on käytetty enemmän kuin 0,9 prosenttia GMO-raaka-aineita, siitä täytyy olla merkintä. Luomu-sertifikaattia taas ei myönnetä lihalle, jonka tuotannossa edes epäillään käytettäneen muuntogeenirehua.

Lähteet & lisätietoa:

Luomuliitto & GMO: http://www.luomuliitto.fi/onko-lautasellasi-gmo/
Ruokaviraston juttu muuntogeenisistä elintarvikkeista: https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/muuntogeeniset-elintarvikkeet/
EU-asetus muuntogeenisistä elintarvikkeista: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32003R1829&from=EN
GMO-tietoa kuluttajille: https://www.gmovapaa.fi/gmo-tietoa/kauppojen-gm-tuotteet

1 ääntä

Kommentit

Tuossa ei tullut vastausta kysyjän aivan selkeään toiseen kysmykseen:

"[...] ja onko EU-alueella myynnissä mitään geenimanipuloidusta eläimestä lähtöisin olevia tuotteita?"

Vastaus siihen olisi ("Kirjastonhoitaja" voi tarkistaa): ei ole.

Lisäisin tuohon - jos kysyjä on siitä huolissaan, vaikkei siihen ole minkäänlaista syytä - että suomalaisessa ruokakaupassa ei ole myynnissä ensimmäistäkään, yhden yhtäkään geenimaanipuloitua tuotetta.

Ei tarkoita tämä tätä:

"[,,.]geenimuunneltu taas sitä, että tuotetta, tai lihatuotannon tapauksessa eläinten rehua, on muunneltu geneettisesti. "

Suomessakin käytetään jossain määrin geenimuunneltua rehua. Mutta näiden eläinten tuotteita ei merkitä geneettisesti muunnelluksi. Eri asia on sitten, että luomussa ei niitä rehuja saa käyttää.