Otsikko
Vanha kotimainen elokuva, pääosassa ehkä Regina Linnanheimo. Kolmiodraama jossa toinen nainen työntää toisen liikkuvasta junasta ulos. Nainen selviää hengissä…

Kysytty

Vanha kotimainen elokuva, pääosassa ehkä Regina Linnanheimo. Kolmiodraama jossa toinen nainen työntää toisen liikkuvasta junasta ulos. Nainen selviää hengissä. Muistaakseni sokeutui? Mutta jotenkin palaa taloon jossa mies jo toisen kanssa asuu. Oli lapsena minusta jännäri.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kyseessä on ilmeisesti joku Regina Linnanheimon ja Teuvo Tulion vahvan melodramaattisista elokuvista. Kolmiodraamaa on useissakin elokuvissa, mutta muut muistikuvasi viittaavat vahvimmin kahteen elokuvaan.

Sokeutuminen viittaisi Levottomaan vereen (https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_121622)

"Teuvo Tulion ohjaamassa melodraamassa Levoton veri (1946) sisarukset Sylvi (Regina Linnanheimo) ja Outi (Toini Vartiainen) rakastavat samaa miestä, Sylvin puolisoa Valteria (Eino Katajavuori). Avioparin välit rikkoutuvat lapsen kuoleman vuoksi. Sokeutunut Sylvi aavistaa Valterin olevan hänelle uskoton ja vakoilee aviomiestään ja sisartaan. Vähitellen hänen mielenterveytensä järkkyy kohtalokkain seurauksin."

Junakohtaus viittaisi taas elokuvaan Rikollinen nainen: (https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_123166)

"Teuvo Tulion melodraamassa Rikollinen nainen (1952) Eeva Isokari (Regina Linnanheimo) pakenee kotoaan aviomiehensä tuomari Laurin (Tauno Majuri) mustasukkaisuutta. Seuraavana päivänä raiteilta löytyy ruumis. Lauri luulee vaimonsa kuolleen, mutta muistinsa menettänyt nainen onkin joutunut vankikarkurina miehensä johtamaan vankilaan. Lauri aloittaa uuden elämän ja rakastuu järvellä kohtaamansa Riittaan (Eija Karipää). Vähitellen myös Eevan vaiheet alkavat paljastua ympärillä oleville ihmisille."

Elonetissä on myös tarkemmat sisältökuvaukset elokuvista.